Brev:
Selvstændighed og mad
13. august 2010
Alder:
13 mdr.
Selvstændighed og mad
Hej Helen,
Min datter er 13 måneder og fik for ca. fjorten dage siden den idé, at hun ikke ville have grød til morgenmad mere. Slut, færdig, gå væk mor. Så jeg måtte finde på noget nyt. Lige nu prøver jeg med ting, hun kan tage/holde selv (bananer, blåbær, yoghurt med poppede ris, så det binder bedre til skeen, brødhapser med marmelade osv), men det ser ikke ud til at hjælpe synderligt.
Hun VIL spise selv, vil holde ske og gaffel selv - jeg må bare ikke nærme mig med skeen mere. Men det er også som om, apetitten er mindre eller maden bare lidt ligegyldig...?
Hun vil dog altid gerne have sin mælk (MME), men det duer ikke, at hun drikker sig mæt i det, for det fylder jo ikke særligt i systemet.
Måske skal jeg se om jeg kan vente lidt længere, efter hun er oppe, med at servere morgenmad? Lege mere under måltiderne? Lade dem vare længere? Servere noget helt syvende for hende?
Som du nok efterhånden ved, har hun en stofskiftedefekt som gør, at vi ikke kan springe måltider over. Hun SKAL med andre ord have noget mad i sig inden for en vis tidsramme. Derfor er det ekstra frustrerende, når hun affejer mig og maden. Og jeg frygter, at det vil brede sig til frokost og aftensmad; jeg synes allerede det snerper lidt derhenad.
Hvad kan vi gøre for at bevare madglæden, apetitten, rutinen ved et måltid?
Den lille bestemte dames mor