Svar: Selvstændighed og mad
13. august 2010
Alder:
13 mdr.
Kære lille bestemte dames mor
Din datter har tidligere skulle have flaske hyppigt på grund af sin stofskiftesygdom - gælder dette også nu, hvor hun er blevet 1 år? Jeg synes det er relevant at drøfte dette med lægerne, fordi hendes mælkeindtag meget vel kan påvirke hendes interesse og lyst til anden og mere sufficient mad og faktisk skal børn jo normalt til at stoppe helt med flaskerne, med den alder lillepigen har nu ...
Hvis hun stadig skal have sine flasker tit, så må det være sådan, men så kunne du måske skrue ned for indtaget, så hun får så lidt som muligt og så tænker jeg at små mellemmåltider må være vejen frem for jer - også fremover. For naturligvis skal hun have sit behov dækket og hendes måltider må ikke springes over, men hvor meget skal hun have og hvad? Det synes jeg er relevant at tale med lægerne om nu :)
De fleste børn vil efter 1 års alderen lukke munden, skubbe skeen væk og dreje hovedet. De afviser maden og det gør de af flere grunde:
- De vokser ikke så meget mere, appetitten er ikke så stor.
- De vil selv, det er ikke et udtryk for kræsenhed, men derimod et udtryk for selvstændighed.
- Den naturlige lyst til at putte i munden, smage og undersøge med munden bliver mindre og mindre, så hun acceptere ikke alt hvad I kommer med.
- Trangen til at undersøge maden på andre måder, smatter den ud mellem fingrene, se den trille ned af bordet osv. er spændende.
- Lysten til at udforske jer, se hvordan I reagerer, hvordan hun med sine handlinger kan få en reaktion fra jer er stor.
Det er derfor vigtigt at I serverer små hyppige måltider og at der er lidt på tallerkenen af gangen. Er der for meget, så mister hun overblikket og vil ikke spise. I en periode kan det være nødvendigt kun at give 2-3 hapsere af gangen og først tilbyde nye, når de er spist.
Det er vigtigt at servere maden adskilt og appellerende i farver og forskellige former, så hun sammen med rugbrødshapsere får lidt kogte gulerødder, ærter, majs, stykker af peberfrugt, lidt pastaskruer, rejer, ½ hårdkogt æg eller lignende. Så der er variation og valgmuligheder. Det gør ikke noget, hvis det er majsene og brøddet der glider ned den ene dag og så æg og rejer den næste. Det der er vigtigt er, at hun spiser og så må du se på indtaget over flere dage, for at vurdere om hun så ikke spiser varieret nok :)
Hun mestrer ikke at spise med en ske endnu, men en gaffel kan hun sagtens og så er det fint at lade hende bruge sine fingre - igen, det vigtigste er lysten til at spise.
Det er vigtigt at give hende madro, det vil sige så lidt fokus ved bordet som muligt. Sæt hende evt ned for bordets langside i stedet for at lade hende trone ved bordenden ... :) Jo mere ro, hun kan få til at spise jo bedre er det.
Måltiderne bør som udgangpunkt indtages sammen, men det kan også være okay, at du giver hende små mellemmåltider, hvor du er i nærheden og laver noget andet. Imens hun spiser kan du f.eks. tømme opvaskemaskinen, stå ved bordet og lægge vasketøj sammen eller lignende. På den måde får hun også ro til at koncentrere sig mere om sin mad end om at lukke munden for den:)
Hun skal som udgangspunkt have mad som I andre spiser, naturligvis i en konsistens som hun kan kapere. Du behøver ikke lave specielle retter til hende :)
Hvis hun ikke spiser så meget til aften, så giv hende en godnatgrød som en del af putteritualet. Om aftenen, når hun er træt og det er ved at være sengetid, vil hun måske godt acceptere at få lidt indenbords og det er rart at vide, at hun ikke er gået sulten i seng :) Godnatgrøden skal være adskilt fra aftensmaden, så I ikke kommer ind i en rutine, hvor hun afviser det ene og så får serveret noget andet ...
Sørg for at måltiderne er hyggelige, lad være at diskutere hen over bordet, lad være at skændes, sørg for ro og ikke stress, tal om dagen, tænd et par stearinlys, tal om maden, nyd det. Det smitter naturligt af på hende, hvordan I har det :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske