Svar: Sønløse nætter
13. august 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Mathias´ mor
Tak for dit brev, dine pæne ord til mig og velkommen til :)
Du spørger - hvad gør jeg galt? Og jeg tror såmen ikke at du gør noget galt, men en ting som umiddelbart springer mig i øjnene er, at I er startet op med skemaden om aftenen ...
De fleste forældre tror, at for at få barnet til at sove rigtig godt, så skal barnet fyldes ekstra op med mad om aftenen. Derfor starter man med skemad, supplerer med en flaske og ammer stadigvæk - men faktisk giver det ofte en mere urolig søvn og virker altså modsat hensigten. Det handler om at barnets mave og tarm arbejder på højtryk for at nedbryde den megen ekstra føde og derfor altså ekstra urolig søvn.
Jeg anbefaler derfor altid at man starter med skemad om dagen og først når dette fungerer og barnet kan spise en lille dl uden større problemer, så øger man til to gange dagligt og introducerer her mos om aftenen ...
Det er meget fint at du har forsøgt at øge din mælkemængde og få lidt struktur på dagen ved at amme to gange mellem hver lur. Det har også virket i en periode, men lyder ikke til at være tilstrækkeligt mere og her tænker jeg, at han faktisk har behov for mere mad. Altså mere skemad. Det er derfor helt oplagt at du nu giver ham skemad 2 gange dagligt (frokost og aften) og når han bliver omkring 6 måneder skal han så øges yderligere, så han får skemad 3 gange dagligt (morgen, frokost og aften) og derudover mellemmåltider (formiddag og eftermiddag).
Amningerne skal trappes ned nu, så han nu så vidt muligt kun ammes inden han skal sove. Han skal altså stille og roligt ind i en rytme, hvor han får skemad, når han vågner og bryst inden næste lur - på den måde vil han blive mere mæt og det er netop mætheden dagen igennem, som også skal give bedring om natten.
Et forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
(Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt grød og vand af kop. Dette måltid introduceres som det 3. måltid, når frokost måltidet er kørt ind).
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grød eller grøntsagsmos. Det er fint at give ham grød nu, hvor han kun får to måltider dagligt, men når han øges til 3 måltider dagligt vil det være godt at skifte mellem grød og grøntsager her. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet kan variere efter hvor lang en formiddagslur hun tager.
Eftermiddag 16.30: Ammes
Sover her dagens 3. lur som ofte er en powernap
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes/flaske som nu og puttes ca kl 20-20.30. Tidspunktet afhænger af hvor sen og hvor lang 3. lur er.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster, det man kan kalde for et drømmemåltid.
Midt nat 03: Evt. amning, de fleste børn er omkring 6 måneder inden de kan undvære amning midt nat ...
Jeg skønner altså at den uro I mærker hos jer, skyldes at I er begyndt med skemad og supplement af mme om aftenen og at det måske har været lidt for voldsomt for hans fordøjelse :) Skadet ham har det dog ikke, så I skal ikke være kede af det, men derimod netop nu tænke over at mætheden skal skabes hele dagen igennem.
Det er bedre at give ham 1/2-3/4 dl. grød eller mos 3 gange dagligt end 1½ dl. en gang dagligt. Så prøv om I kan fordele det lidt mere og ikke kun 'proppe' ham om aftenen. Og så også forsøge at amme ham en gang imellem hver lur, gerne inden han skal sove, så han er mæt og har 'den lidt federe' mælk i maven, når han puttes til at sove :)
Og jeg synes derfor heller ikke at I skal supplere med endnu en flaske om aftenen - i hvert fald ikke lige nu - det vil være helt fint at give både bryst og flaske om aftenen og så amme igen inden midnat - gerne fra begge bryster :) Også for at holde din mælkeproduktion ved lige, som du også selv er inde på. Helt relevant!
Håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske