Brev:
Dejligt men hårdt at blive storebror
15. august 2010
Alder:
21 mdr.
Dejligt men hårdt at blive storebror
Kære Helen
Har før haft stor succes med at skrive til dig, så nu søger jeg dine råd igen.
Noah er en dejlig dreng på 21 måneder. Han er meget velfungerende, glad, aktiv og social. Kan nu kalde sig for storebror, da han fik en lillesøster for 14 dage siden. Han har taget rigtig godt imod hende og er meget kærlig overfor hende. Han har med stor interesse holdt øje med den spændende store mave gennem graviditeten og vi fornemmede, at han forstod, at der var noget derinde.
Han kan naturligvis ikke finde ud af, hvor kærlig man må være og vi må sommetider holde ham lidt tilbage, da han ved et kram oftest lægger sin vægt over på hende. Det gør ham ked af det, og han går væk fra hende. Vi har forklaret ham, at man aer hende osv., hvilket han også gør meget. Vi gør meget ud af at bruge så meget tid på ham som muligt. Når jeg ikke ammer hende, læser vi en bog eller lignende. Vi forsøger virkelig på bedste vis ikke at tilsidesætte ham og gøre ham til den "store", for det er han ikke klar til endnu.
Sagen er den, at han efter hendes ankomst bliver hurtigt sur, frustreret eller opgivende. Han er begyndt at søge grænser og vi oplever nu mere end sur dreng end den glade Noah, vi havde før. Det giver mig dårlig samvittighed, da jeg antager, at han søger opmærksomhed, hvilket jeg synes vi gør alt for at give ham.
Det allerstørste problem er dog putningen om aftenen. Han vil nu ikke længere være selv i værelset og skriger, så snart vi forlader ham. Putningen tager nu ca halvanden time og han vil kun falde i søvn, hvis vi sidder på en stol ved siden af. Ligeledes vågner han grædende op om natten og vil kun sove igen, hvis vi sover sammen med ham derinde eller tager ham med ind i vores seng.
Vi er klar over, at han savner tryghed og har brug for os, hvorfor vi giver ham dette. Men hvor længe skal dette fortsætte? Hvordan får vi styr på putningen og natten igen?
Håber du kan give os nogle gode råd til at forbedre situationen
Den lykkelige familie på 4:)