Brev:
Alternativ dagsplan
15. august 2010
Alder:
6 mdr.
Alternativ dagsplan
Kære Helen
Jeg har svært ved at få den almindelige dagsplan for 6 mdr til at hænge sammen herhjemme, hvor min søn på netop 6 mdr altid står op kl. 5. Har du mulighed for at give et forslag til en alternativ plan, der kan passe med vores familie?
Jeg har meget længe (1-2 måneder) forsøgt at flytte ham et kvarter af gangen, som du anbefaler, men det har ikke givet nogen succes endnu. Han vågner kl. 5-5.15 (nogle gange lidt før, meget sjældent måske hver 14 dag kl. 5.30-5.45, men det er for ustabilt til, at jeg kan tage udgangspunkt i det).
Fra midnat ammes han ofte kl. 2 og igen ved 4.30 tiden. Han vil ikke ammes kl. 5.
Vi er netop begyndt på en morgengrød, og det går fint, men de sidste par dage har han så heller ikke ville ammes inden den første lur. Det er han ellers blevet hidtil.
Den første lur ligger pga den tidlige start altid senest kl. 8. For at nå hen til kl. 8 har jeg aktiveret ham, nusset ham etc. i mindst en halv time og det er på den sidste måned ikke lykkes at flytte den til senere bortset fra en enkelt gang (og der sov han så kun 20 min.) Normalt sover han her 45 min eller halvanden time. Oftest kun 45 min.
Dvs. han er oppe fra den første lur allerede senest 8.45 eller på de "gode" dage 9.30. Her får han oftest lidt frugtmos (fordi vi skal nå at have 2 x lactulose i ham og nu og jerntilskud skal vi jo op på en del gange frugtmos).
Jeg ved, at han maks kan holde sig vågen 3 timer herfra, så på det seneste er jeg begyndt at give ham frokost ved 10.30 tiden, så han ikke er for træt, når det skal ned. Derefter lægger jeg ham så ved 11.30-12.30tiden. (Han bliver ammet inden putning). Han vil gerne sove kl. 11.30 og jeg har så forsøgt at skubbe ham et kvarter ad gangen, og derfor er den nogle gange blevet 12.30, men det svinger frem og tilbage, og vi kan pga. de fortsat tidlige morgener ikke komme videre herfra. Her sover han oftest 1,5 time (1-2 gange om ugen kun 45 min men altså oftest 1,5 time). Det har betydet, at han er oppe fra sin anden lur senest kl. 13.30.
Om eftermiddagen får han også lidt frugtmos.
Når vi når 15-16tiden er han derfor fuldstændig segnefærdig, vil kun hænge på arm og småbrokker sig (han er en super glad dreng, der griner til alle og stort set aldrig græder, så dette brokkeri er normalt hans maksimale utilfredshedstegn :-)). Han ammes oftest på dette tidspunkt, men det er nu under store protester, og han tager ikke rigtig fra og vil heller ikke sove af det. På dette tidspunkt skal jeg også hente storesøster, og det har jeg mulighed for at gøre både i bil eller dobbeltklapvogn, og det har jeg eksperimenteret lidt med.
Han vil nemlig ikke overgive sig til søvnen her om eftermiddagen, og jeg gætter på, at det er fordi han egentlig er klar til at springe denne powernap over, men han kan bare ikke, da han starter så tidligt. Det er af og til lykkedes ved at køre en lang tur i bilen efter vi har hentet søster (der elsker at køre i bil, så det er fint), men det er jo ikke så hensigtsmssigt at ligge og køre byen tynd for at han skal powernappe. Han kan også falde i søvn i klapvognen, men kun efter at han har ligget og grædt i 20 min (her græder han altså).
Vi har også forsøgt at droppe powernappen helt den sidste tid, men det medfører, at han skal være på armen konstant (hvilket jo er lidt uholdbart med en storesøster på 25 mdr) og han får ikke spist ordentlig og flegner så fuldstændig for at falde i søvn kl. 18 (men nætterne er så det samme og han står stadig op kl. 5). Er det mon det vi så skal - altså bare lægge ham kl. 18 allerede, det giver jo ikke meget hygge med far og er synd for storesøster, men det tager vi selvfølgelig med, hvis fasen kræver det?
Ved 18-tiden spiser vi alle sammen og han spiser fint med i sin højstol. Han puttes alt mellem 19-20 afhængigt af hvordan det er gået med powernappen. Hvis det af forskellige årsager er blevet senere, står han faktisk endnu tidligere op, eks. 4.30.
I løbet af dagen falder han normalt fint i søvn i sin barnevogn, mens han ligger under et træ og kigger på bladene. Han skal altså hverken køres eller vugges, men heller ikke det hjælper på powernaptidspunktet. Til aften ammes han (her tager han meget fra) og bliver efter en bøvs og en sang lagt i sin seng, og det går ret fint med at falde i søvn selv. Herfra vågner han så mellem 6-8 gange om natten (men det har han altid gjort, og er jo et helt andet problem).
På det seneste er han vågen 1-1,5 time ved 2tiden - gaab. Efter han er puttet ammes han så altså ved 23-24tiden og igen ved 2 og 4.30tiden. Ja, vi skal til at droppe den ved 2tiden, men jeg er ikke sikker på, at vi har kræfter til at tage det op lige nu, fordi nætterne i forvejen er så hårde - og morgenerne så tidlige.
Har du nogle forslag til, hvordan vi kan få det til at hænge bedre sammen?
Med venlig hilsen
Signe