Svar: Alternativ dagsplan
15. august 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Signe
Tak for din fine beskrivelse, - jeg kan godt høre at din dreng lige nu køre mere eller mindre sin egen rytme og det er jo sådan set også okay. I hvert fald sover han umiddelbart det han behøver på et døgn, hans rytme passer bare ikke så godt til jeres og det er naturligvis irriterende - men mon ikke det vil ændre sig på sigt ... det er der i hvertfald store chancer for :)
Du har ret i at de fleste børn i 6 måneders alderen vil begynde at kunne springe luren om eftermiddagen over, så de kun skal sove 2 gange dagligt. Men ikke når de vågner så tidligt som din dreng, for så starter hele dagen tidligt og eftermiddagen bliver simpelthen for lang og en stor pyller, hvis ikke de får deres 3. lur.
Mit forslag til en alternativ dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 04.30: Ammes og sover videre
Vågner 05-05.30 som nu og dagen begynder
Morgen 7: Havregrød, vand af kop
Puttes til morgenlur ca 7.30-8 og sover her en time
Formiddag 9.30: Tilbydes frugtmos (laktulose), frisk blød frugt i hånden at sutte på.
Ammes og puttes til 2. lur kl. ca 11-11.30 som nu og sover måske 1½ time
Frokost 13: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker i hånden, vand af kop.
Eftermiddag 14.30-15: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til dagens 3. lur, storesøster hentes
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Suppleres med lidt frugtmos (laktulose), vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster, du kan også overveje om du vil forsøge at introducere en flaske, for at se om det kan mætte lidt mere ...
Som du kan se af denne plan, så forsøger jeg her at skabe en fast rytme, med plads til 3 lure og samtidig plads til både amninger og skemad nok. Det er vigtigt at han stadig får sin powernap om eftermiddagen - jeg ved ikke hvor du bor i forhold til børnehaven, men er det ikke muligt at du sætter ham i barnevognen og triller af sted og henter storesøster på gåben?
Det vil være rigtig godt netop at starte med at sætte ham op, lade ham kigge på ting I går forbi osv. og så først lægge ham til at sove, når han tydeligt viser sig parat. Samtidig er det fint netop at udnytte eftermiddagsluren til at få hentet hende og hun vil ganske givet nyde at gå ved siden af barnevognen hjem og fortælle om dagen og alle oplevelserne, eller hun kan sidde på et sæde eller stå på et kiddyboard ...
Jeg håber at ovenstående plan hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske