Svar: Amning og pasning
16. august 2010
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Det lyder rigtig dejligt med et bryllup - det er jo som oftest en rigtig skøn fest og med den alder din lille dreng har, så synes jeg roligt du kan lade ham passe af farmor og med ro i sjælen tage til bryllup ...
Det kræver naturligvis at farmor er rolig og ikke går i panik, hvis og når han om aftenen bliver ked af det, fordi mor (brystet) ikke er der. Men hvis hun bevarer roen, tilbyder ham mælk (kop eller flaske) og evt. lægger sig med ham eller putter ham i barnevognen og triller ham en tur, så er det helt fint.
Det der er vigtigt er at hun ikke bliver ude af den, men ligesom formår at signalere at det er okay, selvom mor ikke er der, der sker ikke noget, hun er der, hun er rolig, passer på ham osv. Jo mere rolig hun er, jo mere rolig bliver han også og jo bedre vil det gå. Hun skal gøre det som virker og glemme alt om faste regler og rutiner. Hun skal bare være der for ham, omsorgsfuldt og trygt.
Jeg synes ikke du behøver afbryde festen et par timer for at køre hjem og amme. Han kan få mælk af en kop eller lidt mælk af en flaske. Selvom han normalt ikke får flaske, så vil han måske godt acceptere den sådan en aften, det ved man aldrig og selvom han så ikke gør det, så kan han jo stadig få lidt at drikke og han kan også spise, så han ikke går sulten i seng.
Selvom du kører fra festen og hjem for at amme ham, så er der jo ingen garanti for at han så ikke stadig vågner, vil ammes ekstra eller græder og skal trøstes. Måske ender du også med at køre hjem og så sover han 5 minutter før du kommer ind af døren ... Jeg synes du skal prioritere at være til festen og nyde det og så lade farmor passe så godt hun kan :)
Men, en anden mulighed er naturligvis at farmor kommer med ham til dig - hun kunne køre hen til brylluppet og du kunne amme ham og han kunne så blive kørt hjem af farmor og flyttet fra bilen og ind i seng ... men igen, måske er det lidt meget at gøre ud af det hele :)
Det vil være relevant med 2 amninger dagligt i 10 måneders alderen og disse to amninger vil meget ofte ligge aften og sen aften ... Men der sker ikke noget ved at han en enkelt aften må springe over, det er okay. Du kan så tilgengæld være nødt til at malke lidt ud under festen, det må du prøve at fornemme.
Og så skal du huske på at der i forhold til amning, jo også er lidt regler omkring indtag af alkohol. Når man drikker alkohol, så vil der være samme mængde i mælken som i mors blodbane. Det er dog samtidig sådan at når promillen i blodet falder, så svinder promillen i mælken også.
Man kender ikke den nedre grænse for, hvad barnet kan tåle og hvorvidt man kan drikke alkohol, når man ammer, afhænger således af, hvor meget du drikker og hvor længe du har alkoholen i blodbanen efterfølgende. Det kan jo være svært at vide præcist, hvor hurtigt du forbrænder et enkelt glas eller en øl ... For at være på den sikre side, anbefales det derfor at man ikke indtager alkohol, når man ammer.
Hvis man vil indtage alkohol og også amme, så kan barnets udsættelse for alkohol mindskes eller undgås, hvis moderen undlader at amme i 3 timer for hver indtaget genstand. Det betyder at hvis du har drukket 3 genstande, så bør der gå 9 timer før du ammer ... Det er en god tommelfingerregel.
Rigtig meget held og lykke med det hele, rigtig god fest :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske