Brev:
Søvnproblemer om natten - 11 mdr.
16. august 2010
Alder:
11 mdr.
Søvnproblemer om natten - 11 mdr.
Hej Helen
Har en problemstilling vedr søvn, som jeg håber du kan hjælpe med.
Lige lidt info om min knap 12 mdr gamle søn. Han blev ammet til han var 4 mdr - herefter flaske. Han har aldrig ville bruge sut. Han har altid været en meget nem og glad dreng. Har været god til at falde i søvn i barnevogn uden at man skulle bruge krudt på at vugge ham el lign, siden han var 4-5 mdr gammel er han også selv faldet i søvn i sin seng til natten.
Har fået en flaske på vores sengekant og derefter blevet puttet. Græder aldrig når vi går og falder enten i søvn med det samme eller tumler rundt i sengen og pludrer ind til han falder i søvn. 7-9-13 - så tror jeg kun at vi har måtte hjælpe ham med at falde i søvn til natten 5 gange siden han var 5 mdr.
Han begyndte at kravle da han var 8 mdr og går ikke endnu. Han er meget aktiv i løbet af dagen, men også god til at sidde selv og hygge sig med legetøj. Begyndte i vuggestue for en måned siden, som han er rigtig glad for. Han får en flaske kl 1930 når han puttes og en igen næste gang han vågner - som regel til midnat.
Men, men, men - efter han er startet i vuggestue vågner han 5-10 gange om natten. Jeg er klar over, at det formentlig er fordi han drømmer og fordi han søger vores nærvær. Men det er så svært for os at få ham til at falde i søvn igen. Vi kan ikke give ham flaske eller sut, bamsen er han ligeglad med. Kommer han over i vores seng vil han kravle og lege, tilbydes han vand eller mme af kop bliver han stiktosset. Vi nusser ham og aer ham, men bliver ofte nødt til at tage ham op.
Er der andet vi kan gøre for at hjælpe ham? Jeg er jo lidt bekymret for snart at skulle tage nat-flasken fra ham. Frygter at han vil vågne endnu oftere.
Nogen gange når vi har været desperate har vi givet ham en ekstra flaske, men uden så meget i. Det er snart værre end ikke at give ham noget - hold da op hvor bliver han ked af det når den er tom - helt utrøstelig og i "flitsbue". Ellers er vi meget opmærksomme på at han ikke sover for meget om dagen (og heller ikke for lidt) og at han får 3 hovedmåltider, 3 mellemmåltider og godnatgrød.
Har du nogle gode forslag til os, så vi kan hjælpe vores søn bedst muligt, eller kan du spå om hvor længe sådan en fase plejer at vare? Skal jeg bare reducere ham stille og roligt i natflasken når han bliver et år om 2 uger? Eller skal jeg vente til han sover bedre?
Med venlig hilsen
"Mor"