Svar: Søvnproblemer om natten - 11 mdr.
16. august 2010
Alder:
11 mdr.
Kære "Mor"
Det lyder som om at jeres dreng lige nu har brug for at få en ekstra flaske, eller måske har brug for at få sin nr. 2 flaske lidt før I normalt giver den ... Du fortæller i hvert fald, at han stadig har brug for to flasker om aftenen og at han ofte falder til ro, hvis han får en flaske ekstra - og bliver meget ulykkelig, hvis den indeholder for lidt ...
Det er helt okay at han lige nu får lidt ekstra flaske for at sove godt og det kan give jer alle ro. Men du skal naturligvis have lidt overvejelser med på vejen:
Det er vigtigt at han så vidt muligt ikke falder i søvn med flasken i munden, men lærer at sove uden denne afhængighed.
Det er vigtigt at du holer fast i at det er en periode, nogle uger I taler om og at han derefter skal trappes langsomt ud af sin flaske. Hos jer kunne det godt lyde som en løsning, at fjerne flasken inden putningen først, så han der får sin godnatgrød, en godnatsang, en kop mælk eller lignende og sover uden at få flaske og så får han så sin 2 flaske, når han på et tidspunkt vågner og har behov. Indholdet i denne trappes så stille og roligt ud.
Det er rigtigt at flaske efter 1 års alderen skal minimeres, men det behøver ikke være lige fra den ene dag til den anden, det er helt fint at han får en flaske dagligt de næste par måneder, hvis du så derefter trapper ham ud :)
Så skal du naturligvis sikre dig at han får både mad og mælk nok i løbet af dagen og det er her også vigtigt at han får masser af fysisk kontakt og nærhed. Lige nu oplever han jo at I er væk fra ham om dagen, at I afleverer ham i vuggestue og han er stadig så lille at han ikke forstår, hvorfor og hvor I er henne. Når han ikke kan se jer, føler han sig forladt og alene - de fleste børn er faktisk omkring 16 måneder inden de begynder at kunne forholde sig til at man er lige inde på den anden side af væggen ...
Så det gør naturligvis at han søger jer ekstra meget lige nu, at han har brug for at mærke at I er der for ham og især har brug for jer, når han skal overgive sig til søvnen. Det er også derfor at han søger jer om natten, når han vågner af en drøm, han har brug for at mærke at han ikke er alene, at I er der og passer på ham.
Hvor lang tid han vil have det på denne måde er svært at sige - det kommer også an på, hvornår han begynder at rejse sig ved tingene og gøre tegn til at gå mere rundt. Netop i den alder, hvor børn begynder at bevæge sig mere ud i verden på egen hånd, vil man ofte opleve en periode med ekstra meget uro aften og nat ... Hos mange falder det ofte sammen med institutionsstart og det giver så naturligt en kortere og måske mere intens urolig periode, hos andre kommer tingene i forlængelse af hinanden og her kan det naturligvis føles som laaaang tid, hvor der er problemer.
Det vigtigste er at holde fast i de gode vaner I allerede har skabt, så I ikke får ødelagt disse - altså at han puttes i sin seng, falder i søvn uden at have flasken i munden, forbinder det at skulle sove med noget hyggeligt og rart. Og så må I prøve at berolige og betrygge, hjælpe med stillingsskift osv i løbet af natten som der er behov for. At I lige nu er nødt til at give ekstra mælk er okay, så længe I bare holder jer for øje at det er en midlertidig løsning som stille og roligt skal ændres igen - lige nu hjælper det og er okay, men på sigt er det uhensigtsmæssigt.
Han lyder til at have brug for lidt mere tid, han lyder til at drømme meget og blive rigtigt ked af det og det er naturligvis fordi der sker så meget nyt i hverdagen. Alt hvad han oplever skal bearbejdes i drømme og det er naturligt at han derfor sover uroligt og også vågner op med gråd.
Det er fint at I er opmærksomme på at han ikke skal sove for meget om dagen, men naturligvis skal have sine to lure, at hans rytme om dagen naturligt også spiller ind på nattesøvnen, at han skal have mad og mælk nok osv. Her lyder det ikke som om at I kan gøre så meget mere. Jeg vil dog lige nævne at de fleste børn i denne alder vil have brug for at sove måske 2½ time samlet i løbet af dagen, en formiddagslur på 45 minutter og en middagslur på måske 1½ time og så vil de sove ca 11 timer om natten. Mere fordi I skriver, at hvis I tager ham over til jer, så tumler han ofte rundt og vil lege - det tyder jo på at han ikke er så træt ... :)
I skal være opmærksomme på at I måske ikke behøver tage ham op eller give ham sut, flaske eller andet hver gang han har sine små opvågninger - prøv at trække tiden lidt, se om han selv kan komme videre i søvnen ...
Jeg håber I kan bruge lidt af disse tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske