Svar: Sover ikke om dagen, men hele natten
16. august 2010
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :) Det er dejligt at høre, at du har købt min bog - det er dog vigtigt for mig lige at pointere, at din datter stadig er så lille at det er helt okay at amme hende i søvn. Du behøver IKKE kæmpe for at hun skal ligges i seng, glippe med øjnene og lulles til ro - hun er så lille, må stadig gerne bare blive ammet, flyttet over i sin lift og sove der - hvis hun altså så sov :)
Det er også vigtigt for mig at sige, at du ikke skal fokusere på søvnassociationer og alt muligt andet lige nu. Igen, hun er stadig bare et lille myr, hun er et spædbarn og du skal prøve at glemme alt om faste rutiner og regler. Der er faktisk ikke andre regler for jer, end at lillepigen skal have mælk og så skal hun sove, hun skal have tryghed, nærhed, masser af fysisk kontakt, hun skal pludres med, snakkes med osv. når hun er vågen og opmærksom og parat til det og så skal hun igen have mælk og sove ... :)
Når jeg læser din beskrivelse så bliver jeg nødt til at sige, at det lyder som om at din datter er sulten. Du fortæller at din datter om natten ofte sover 7-10 timer i træk (efter at have fået flaske om aftenen) og jeg tænker at mme mætter hende godt. Samtidig vil jeg spørge - betyder det sover 7-10 timer uden at få mælk? For i givet fald, så er det her jeres problem ligger. Hvis din datter sover så meget om natten og har så lange søvnstræk uden at spise, så skal hun indhente hele sit behov om dagen og det er meget svært. Så er det derfor hun sover så kortvarigt og samtidig har svært ved at overgive sig til søvnen.
Jeg vil anbefale at hun får mælk 7, evt. 8 gange i døgnet. Og det skal fordeles over døgnets 24 timer. En plan kan se nogenlunde således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, vågner evt. med en ekstra amning og dagen begynder
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Aften: Ammes, spiser ofte hyppigt i løbet af aftenen for at fylde sig op til natten og puttes i forbindelse med amning
Sen aften: Ammes og sover videre
Midt nat: Ammes og sover videre
Det er fint og har også været nødvendigt at supplere din amning med flaske og grunden til at du oplever, at din datter enkelte gange sover anderledes og længere kunne godt skyldes at din mælkemængde måske varierer. Det lyder i hvert fald som om at lillepigen har brug for mere mælk og i hvert fald mere mælk at sove på ...
Jeg kan godt høre på dit brev, at du gerne vil amme og det er også super flot at du i en periode har forsøgt at amme to gange mellem hver lur. Du fortæller også at du har fornemmelsen af at det har været med til at øge din mælkemængde, hvilket er super, men dog stadig ikke helt nok. Jeg synes faktisk det lyder som om at du skal forsøge at supplere med flaske efter næsten hver amning, inden hun skal sove sin lur. I hvert fald kan det være en god idé at give hende flaske der, hvor du fornemmer at hun ikke er slap og fyldt med mælk og bare kan falde omkuld, men derimod stadig ligger og kigger og tydeligt har svært ved at sove.
Børn som er meget vågne, som kigger en lige ind i hjertekuglen er faktisk ofte sultne børn og jeg får lidt den fornemmelse omkring din lille datter, når jeg læser din beskrivelse.
Tegn på at barnet trives med amning er:
Det er vigtigt at du kan mærke at du har mælk. Brysterne skal føles tunge og når din datter har spist hos dig, skal de virke mere bløde og eftergivelige. Det er helt normalt at kunne mærke at mælkemængden er størst først på dagen og mindre om aftenen.
Når din datter spiser hos dig, kan du høre og se at hun spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser hun hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at hun synker mælken. Du kan også se mælk i mundvigene på hende, både når hun spiser og når hun slipper. Hun virker mæt, glad og tilfreds når hun slipper og ofte vil hun i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.
Hun vil melde sig selv til måltiderne og du lægger hende til brystet, når hun har lyst. En gang imellem dier hun kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil hun die i længere tid, hvor du fornemmer at hun spiser et egentligt måltid. Du skal regne med at amme mindst 6 gange i døgnet (hovedmåltider), gerne mere, hvis hun viser behov for det - og jeg anbefaler altså lidt mere hos jer.
Du kan også se at hendes mave fungerer godt. Afføringen er grødet, gul og kommer fortsat hyppigt. Hun må ikke have svært ved at komme af med afføringen. Hun tisser mindst 6 gange i døgnet (svarende til det du ammer) og urinen er klar. Tit tisser hun måske lige når hun får bleen af ...
Og så er det naturligvis vigtigt at hun tager godt på og tommelfingerreglen lyder at din datter skal tage mindst 200g på om ugen, meget gerne mere.
Derudover skal din datter virke glad, rolig og tilfreds. Hun spiser og sover og når hun er vågen, så har hun overskud til at pludre og være i kontakt med dig. Hun kan endnu ikke være vågen i mere end et par timer af gangen, så skal hun have mad og sove igen. Men når hun er vågen, så er hun aktiv og interesseret i omgivelserne og især i dit ansigt og din stemme.
Tegn på at barnet ikke trives med amning er:
Du er i tvivl om, hvorvidt du har mælk. Det er svært at mærke om mælken løber til og du oplever ikke rigtig brystspændinger.
Når din datter spiser hos dig, så hiver hun i brystet, for at malke det lidt ekstra og hun bliver let irriteret.
Hun falder ikke til ro i forbindelse med amning, men græder og er urolig og virker søgende og sulten.
Afføringerne er sparsomme - de fleste ammebørn begynder at have længere tid mellem deres afføringer i 8-9 ugers alderen, men stadig vil man ofte have fornemmelsen af at, når der kommer noget ind, så kommer der også noget ud ...
Vandladningen er sparsom, bleerne virker ikke rigtig våde, det er som om at hun ikke tisser nok. Er du i tvivl, så læg et papirlommetørklæde ind i bleen, det er blødt og generer ikke hendes hud, hvis papirlommetørklædet er tørt i 4-6 timer, så får hun ikke mælk nok.
Læg mærke til hendes vægt, står vægten stille, stiger den kun lidt, taber hun sig måske ...
Hvis hun græder meget og i det hele taget virker meget vågen og urolig, så kan det være tegn på at hun har brug for mere mælk.
Hun virker måske tør i huden, det er som om at huden mangler lidt spændstighed og du skal generelt lægge mærke til, hvordan hun ser ud. Hun må ikke være bleg, virke grå i kuløren og huden må ikke være marmoreret. Hun skal have en sund hudfarve, se frisk ud i huden.
Læg mærke til den store fontanelle (der hvor kraniets knogler mødes oven på hovedet). Virker den indsunken og forbliver den indsunken, selvom hun har spist hos dig - så kan det være tegn på at hun ikke får mælk/væske nok.
Og så kan børn naturligvis også virke sløve, fordi de mangler væske og hvis barnet kun har ringe eller eller ingen interesse for brystet, så kan det også skyldes at hun ikke får mælk nok.
Det er jo svært at vide præcist, hvor meget hun får hos dig og hvor stor en mængde hun skal have på flaske, må vurderes fra gang til gang. Hendes døgnbehov er 1/6 af hendes vægt og det betyder at hvis hun nu vejer f.eks. 6000g og spiser mellem 6-8 måltider dagligt så skal hun have mellem 125-180ml hver gang, altså hver 3-4 time.
Sluger hun en flaske på 120ml, så kan det altså være et helt måltid, hvis hun spiser ca hver 3 time og altså et reelt behov for mælk. Hvis du ammer først og hun derefter spiser 50-75 ml, så er det stadig et reelt behov. Så du er nødt til at forsøge at tyde hendes signaler og når du fornemmer at hun måske ikke har fået helt nok hos dig, så er du nødt til at prøve at give hende en flaske.
Nogle gange vil hun kunne få den med det samme, når du har ammet og inden hun skal sove. Andre gange vil hun måske blive ammet og du tror det er nok, så sover hun ½ time, vågner op, græder, søger - og her kan du så enten lægge hende til igen, eller derimod tilbyde hende en flaske, som hun så kan sove på og netop blive mæt nok til at sove længere og mere sammenhængende.
Du må meget gerne lægge dig med hende i løbet af både dag og nat, og amme hende liggende i din seng. Du må også meget gerne give hende en flaske imens hun ligger i sin barnevogn, så hun lærer at sove i den og forbinde den med noget trygt og rart :)
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske