Svar: Flaskeafvænning om natten
16. august 2010
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Med den alder Josefine har nu, behøver hun ikke længere flaske om natten og det er en god idé helt at få denne trappet ud.
Hun skal slet ikke have mælk eller andet i flaske, det kan drikkes af en kop i stedet ...
De er vigtigt at I nu indfører et nyt putteritual og at hun i stedet får noget andet, noget som er mindst ligeså hyggeligt og dejligt. Flasken kan erstattes af en kop mælk og det bør være letmælk. Minimælk, skummetmælk og kærnemælk anbefales først ved 3 års alderen - det er for fedtfattig mælk til mindre børn. Så letmælk vil være rigtig fint.
Letmælk af kop inden sovetid, det kan evt. lunes lidt og så kan hun få en banan, så hun mættes lidt og så en godnathistorie. Sidde på jeres skød, få læst lidt, sidde og putte sig og så derefter komme over i sin seng, hvor I så bliver siddende, taler lidt med hende, synger en lille sang og på den måde hjælper til ro.
Det vil være rigtig godt også at introducere en puttebamse med den alder hun har nu, de fleste børn er mellem 12-18 måneder når de begynder at tage en puttebamse eller sutteklud til sig. Den skal konsekvent bruges dagen igennem både når hun er ked af det, når hun skal sove middagslur og også om aftenen. Den skal følge hende og det kan være en god idé at lade hende selv tage med i en butik og vælge noget, som hun umiddelbart finder interesse for :) Puttebamsen puttes hun med og kan også bruge den om natten, hvis hun vågner af en drøm.
Og så vil det være rigtig godt at tage hende med i processen med at flasken er slut. Der skal købes nye flaskesutter på et tidspunkt, de gamle bliver mørnede, dur ikke mere og hun skal se dette og være med til at smide dem ud. "Flasken er i stykker, det er slut!" Fuldstændig ligesom når mælkekartonen på bordet er tom eller når historien slutter og bogen klappes sammen "det er slut, der er ikke mere historie" og så slår I ud med hænderne og signalerer og siger "slut!". Det kender hun og det skal I overføre til flasken. "Flasken er slut, den dur ikke mere!". Og I kan naturligvis vise hende flasken, som ikke har noget flaskesut, så hun kan se at det er rigtigt hvad I siger og minde hende om at sutten er smidt ud.
Og ja, hun bliver ked af det, fortvivlet, for hun har jo været glad for den og derfor er det netop også vigtigt at hun får noget andet. At hun stadig kan få lidt mælk af en kop, at hun stadig kan sidde på skødet og få godnathistorie, at hun får en bamse at putte med i stedet og et nyt ritual, som er mindst ligeså godt.
Og ja, hvis hun så vågner om natten og er reelt tørstig, så kan hun naturligvis godt have en drypfri kop med vand i sin seng, så hun selv kan tage sig lidt at drikke og derefter falde i søvn, så hun ikke forstyrrer jer. Men som udgangspunkt burde hun kunne klare sig uden, med den alder hun har, hvis I søger for at hun får mad og drikke nok dagen igennem - og mælk skal hun som sagt slet ikke have :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske