Svar: Grønsagsspisende dreng
16. august 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Bettina
Det er rigtig dejligt at din dreng er så glad for grøntsager, og nyder at spise selv :)
Kartofler kan gives på mange måder og du må forsøge dig lidt frem. Du kan lave bagte kartofler med lidt smør eller dressing i, som du giver ham lidt fra med en ske. Du kan også lave kartoffelbåde i ovnen som han selv kan sidde med og tygge sig igennem. Du kan give ham kartoffelrøsti eller anden form for panerede kartofler, du kan lave flødekartofler - der er masser af muligheder.
Kartofler moset med lidt sovs og givet på en gaffel kan også være et hit og han må gerne få forskellige former for sovs. Faktisk vil mange børn rigtig gerne have sovs til deres mad :)
Kød er alle former for kød, han kan få kødsovs, lasagne og andre pastaretter. Han må få kylling, kalkun, lam, okse, kalv, svin, and osv. Han må få det hele. Du kan koge hamburgerryg eller lave skinke, det kan skæres i stykker som han kan sidde med og spise selv, og er normalt forholdsvist blødt at tygge, det er ikke hårdt som at tygge i et stykke oksekød. Du kan give ham pølser af forskellig slags, du kan lave farsbrød eller stege frikadeller. Han må få det hele.
Fisk er ud over laks, rødspætter, torsk, sild osv. og f.eks. rejer, muslinger, krabber - det hele tæller med og du må meget gerne give ham f.eks. rejer til frokost, så han på den måde får noget, som han igen selv kan spise. Men også fisk om aftenen er vigtigt og det er godt for hele familien. Igen må han få det samme som I andre - også fiskefrikadeller kan være gode og lette at spise selv.
Pasta og ris er også godt - igen kan ris serveres med forskellige former for sovs. Pasta kan koges godt og han kan spise dem rene som de er eller du kan give dem med kødsovs på. Spaghetti eller pastaskruer, han kan få det hele og nogle gange er formen interessant :)
Hold fast i at det vigtigste er at han spiser og se så på hans indtag over flere dage. Det er helt normalt at børn i 1 års alderen spiser meget selektivt og man kan godt blive urolig, når man ser hvad de spiser en enkelt dag, men ser man på det samlede indtag, så ser det ofte fint ud alligevel :)
Fortsat held og lykke med ham. Fortsat god appetit.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske