Svar: Rytme - 5 mdr.
17. august 2010
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev. Du er bestemt ikke den eneste mor som er frustreret og som naturligt går ud fra, at når skemaden begynder at fylde mere om dagen, så vil barnet også sove bedre og længere om natten - det tror de fleste.
Men faktisk er det ikke helt rigtigt og jeg vil gerne forsøge at forklare hvordan det hænger sammen :)
Så længe børn er under ca 9 måneder og der begynder med mere familiemad, så vil mælk udgøre en meget stor del af deres indtag og det er meget vigtigt at børn får mælk nok.
Når man starter med skemad, så skal barnet ammes fuldstændig ligeså meget som det plejer, skemaden som ofte kun er 4-5 skefulde til at starte med, vil komme oven i de normale antal amninger og vil derfor stille og roligt begynde at mætte barnet lidt mere. Først i 7 måneders alderen vil man begynde at kunne erstatte et par af amningerne med skemad og vand af kop og det vil være normalt være sådan, at det er amningen inden formiddagslur og amningen om eftermiddagen der forsvinder.
Hvor barnet i 6 måneders alderen ofte ammes 6 gange i døgnet ved siden af sin skemad, så vil barnet i 7 måneders alderen kunne nøjes med 4 amninger (eller flasker) og disse fire amninger vil ligge aften, sen aften, tidlig morgen og inden middagslur.
Det betyder altså at barnet netop fordi det begynder at kunne spise lidt mere, får mere rigtig mad og mindre bryst - OM DAGEN - men stadig har brug for mælken på ydertidspunkterne for både at give plads nok til den fastere føde, men også for at få sit mælkebehov dækket, fordi det jo som sagt stadig er meget stort. De fleste børn på 5-6 måneder drikker 1000ml mælk i døgnet ved siden af deres skemad og når mælkemængden sættes ned i 7 måneders alderen er indtaget stadig ofte på 750-800ml mælk .. Altså rigtig meget.
Så det er meget et spørgsmål om at have realistiske forventninger til barnets behov :) Og den amning du først skal arbejde på at flytte er amningen kl. 03. De fleste børn kan først undvære denne i 6 måneders alderen, ikke før.
Og de næste amninger som så stille og roligt skal fjernes, når han er 7 måneder er altså amningerne kl. 9.30 og kl. 16.30 ...
En plan for dagen til et 6 måneders barn ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 14 som nu
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop
Ammes evt.
Powernappen vil ofte kunne springes over i 6 måneders alderen, men det afhænger naturligvis af hvor lang en middagslur han har taget.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Tilbydes igen lidt brødskorper og lignende i hånden at gumle på
Ammes og puttes til natten ca kl. 20 - igen varierer tidspunktet efter hvorvidt han har powernappet eftermiddag eller ej.
Sen aften 23-24: Ammes og begynder at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig
Nogle børn vil også blive ammet aften f.eks. kl. 20, så igen kl. 01 og så igen næste morgen tidlig, så de har deres længste søvnstræk mellem kl. 20 og 01 og det er helt okay. At sove igennem, når man er 6 måneder vil være at sove 5-6 (nogle gange 7 timer, hvis man er meget heldig) timer uden at få mælk, altså f.eks. fra kl. 23.30-05.30 ...
Det kan være en god idé at amme ham fra begge bryster sen aften, så han er fyldt rigtig godt op der inden du selv gå i seng. I kan også overveje om I vil introducere en flaske for ham, fordi modermælkserstatning normalt mætter lidt mere end modermælk, han kan få almindelig mme eller han kan få vælling. At give en flaske har den fordel at også far kan komme på banen, så mor kan gå tidligt i seng ...
Det kan godt hjælpe at flytte ham på eget værelse, hvis du tror at I forstyrrer hinanden og at han vågner fordi I bevæger jer - eller hvis du vågner fordi han siger små knirkelyde i søvne ... Men det er naturligt besværligt at skulle stå op og ud af sengen og gå ind på et andet værelse, hver gang han skal have mælk eller hjælpes med at skifte stilling, så er det måske rarere for jer at ligge sammen :)
Jeg håber at ovenstående giver jer lidt idé om, hvordan tingene hænger sammen og hvad I kan forvente nu :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske