Brev:
Sove igennem uden mad om natten?
17. august 2010
Alder:
8 mdr.
Sove igennem uden mad om natten?
Kære Helen
Jeg har nogle spørgsmål vedr. mad og søvn. Har du råd til vores døgnrytme? Jeg tænker specielt på nattesøvnen. Hvor og hvordan kan man forvente at hun sover en hel nat igennem og hvornår tager man maden fra hende om natten?
Min datter er 8 mdr. Er glad og frisk. Hun er sund og trives godt – ligger på normalkurverne i forhold til højde, vægt og hovedomfang. Hun har børneeksem, men dette velbehandlet via hudlæge. Endvidere kravler hun og rejser sig op af alt :) Hun er et aktivt barn og meget tydelig i sin kommunikation. Hun er morglad og jeg tror hun har seperationsangst.
Vi forsøger at give hende mere og mere af vores mad, så som bondebrødshapsere opblødt i sødmælk, men hun er ikke helt vild med det endnu. Jeg ammer ikke mere – hvilket kom helt af sig selv. Da var hun 7½ mdr. Hun gider ikke mme, men drikker gerne vand af kop. Forsøger sødmælk, men hun giver ikke rigtig. Hun sover på eget værelse og falder selv i søvn til alle lure og aften. Har putteritualer.
Hun starter i dagplejer om 1 md.
Hendes døgnrytme er lige pt.:
6-7: står på
7.30: øllebrød m sødmælk
9.15: frugt
9.30: sover 1 time, vil gerne sove 1½ til 2 timer, men min sundhedspl. har sagt max 1 time, ellers vågner hun om natten ved 3-4 tiden
11.30: mos med kød, forsøger først med rugbrødshappere, men hun spiser sig ikke ordentligt mæt
13.30: sover eftermiddagslur i 1½ time
15-16: sødmælksyoghurt m banan og lidt havregryn eller rugbrødsstykker
17.30: boller i karry, lasagne o.lign. Men vil helst blot have kartofel mos med kødbolle der er mast m gaffel og mme.
19.30: risgrød (lille portion)
20.00 sover efter bad og godnathistorier som putteritual.
Vågner ca.1 gang og skal have sut eller blot beroliges
23.00- 01.00: Vågner og får 100 ml. vælling
3- 5.00: vågner og kan kun beroliges og sove videre ml. mor og far
På forhånd tak
Lillepigens mor