Svar: Sove igennem uden mad om natten?
17. august 2010
Alder:
8 mdr.
Kære lillepigens mor
De fleste børn vil have behov for 3 amninger eller flasker i døgnet når de er 8 måneder gamle og disse vil ofte ligge aften, sen aften og tidlig morgen eller aften, sen aften og inden middagslur om dagen :)
At sove igennem i denne alder betyder at barnet kan sove 6-7 timer uden at få mælk. Det vil sige sove fra ca midnat til næste morgen tidlig, hvor barnet så f.eks. kommer op og får grød.
Når jeg læser dit brev så får din datter kun en enkelt flaske vælling på 100ml sen aften, derudover får hun yoghurt og sødmælk. Hun får altså næste ikke noget erstatning og amningen er stoppet ... Faktisk synes jeg at hun bør få mere mme end hun får, stopper hun selv efter de 100ml vælling eller er det jer, der har besluttet at hun ikke skal have mere ??
Som sagt vil det også være naturligt at hun får en flaske at sove på, når hun puttes kl. 20 - og det kan naturligt godt spille ind på hendes nattesøvn.
Man kan naturligvis diskutere, hvorvidt det er relevant og okay at hun kommer ind til jer om natten. Jeg synes det lyder helt okay, hun sover jo faktisk igennem, - hun sover fra kl. 20 til kl 03/05, hvor hun får vælling omkring midnat. At hun søger jer, tænker jeg hænger naturligt sammen med hendes alder og den udvikling hun går igennem, hun er jo som du skriver i separationsfasen lige nu og er naturligt derfor mere tryghedssøgende.
Mit umiddelbare forslag er altså at I giver hende mere mælk, så hun både får flaske når hun puttes og så igen sen aften inden I selv går i seng - og derefter kan I så se om ikke hun vil kunne sove til næste morgen tidlig uden at få mælk. Søger hun så jeres nærhed og kontakt, så synes jeg hun skal have den. Det er helt naturligt at børn har brug for at komme ind og ligge mellem mor og far hen mod morgenstunden :)
Husk at hvis hun ikke får mindst 400ml mme/vælling dagligt, så skal hun have dagligt tilskud af jern :)
Håber I kan bruge mine overvejelser videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske