Svar: Søvn problemer - 13 mdr.
18. august 2010
Alder:
13 mdr.
Kære totalt udmattede mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Din datter er sandsynligvis igang med at rejse sig ved tingene og begynder at gå lidt rundt. Det betyder at hun lige nu begynder at opleve verden større og begynder at øve mere selvstændighed. Samtidig er hun i vuggestue hver dag og også her opleves verden større end tidligere, nye stimuli, nye impulser, nye ting at forholde sig til og alt hvad hun oplever i løbet af dagen, skal bearbejdes i søvne.
Derfor vil hun have en stor motorisk uro lige nu og også en mental uro, flere drømme, når hun sover. Det er svært for hende at ligge stille, det er svært at finde fysisk ro, fordi hun motorisk bruger sig selv rigtig meget både dag og nat. Og så er det svært at sove roligt, fordi hun drømmer mere.
Hun er stadig så lille at hun ikke forstår, hvor du går hen, når du går væk. Hun kan ikke forholde sig til at du er i stuen og hun er i værelset, når hun ikke kan se dig, så føler hun sig forladt og alene.
Denne bevidsthed udvikles stille og roligt hen af vejen, men de fleste børn er faktisk omkring 16 måneder før de begynder at kunne forholde sig lidt mere til at man er der, selvom man er ude af syne ... Det at hendes verden lige nu føles større og hun så samtidig ikke forstår hvor du er, gør at hun netop med den alder hun har nu, vil søge dig mere aften og nat.
Du fortæller at du er alene og at du ofte "bliver nødt til at tage hende over til dig..." :) Hvorfor ikke bare gøre det fra starten, netop for at gøre hende tryg og rolig. Det kunne også være en måde at få nedtrappet flasken på ...
Kan du ikke sætte dig med hende i din seng og læse en godnathistorie for hende der. Putte med hende, få hende til at falde til ro på en ny og god måde og så lade hende ligge i din seng. Du kan skubbe sengen helt op til væggen, så hun ikke kan falde ned af den og du kan ligge på den anden side.
Når hun så vågner og er ked af det, fordi hun drømmer, så kan du lægge hånden over til hende, hun kan mærke at du er der og falde til ro igen og det vil være dejligt for jer begge, at der ikke skal ske en masse om natten, at du ikke behøver stige ud af sengen, men bare kan berolige hende til at sove videre, der hvor hun ligger.
Du skal naturligvis også sikre dig at hun ikke sover for meget i løbet af dagen, i forhold til, hvad hun har brug for af søvn om natten. Og så skal du være sikker på at hendes behov for mælk om aftenen og natten ikke skyldes at hun spiser og drikker for lidt i løbet af dagen.
Derfor vil jeg her lige sende dig en dagsplan over, hvordan det kan se ud til en pige på 13 måneder:
Morgen 7.30-8: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur, sover ca 45 minutter
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte grøntsager, pastaskruer, stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg eller lignende, vand af kop.
Middagslur, sover ca 1½-2 timer
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Spiser det samme som du gør :) Der skal være mad i stykker og moset mad. Letmælk af kop.
Godnatgrød som en del af putteritualet. Og kan tilbydes en kop lun mælk i stedet for flaske.
Puttes til natten med godnathistorie og vågner hun og er tørstig i løbet af natten kan hun få lidt vand.
Så mit råd til dig er at du ser på planen for dagen og om du evt. kan give din datter ekstra mad og væske dagen igennem. Indfør gerne et godnatmåltid inden hun puttes, så du er sikker på at hun er mæt, når hun skal sove.
Overvej så om ikke du med hensyntagen til at der sker meget med hende udviklingsmæssigt lige nu, skulle prøve at lade hende putte hos dig for at I begge på den måde, kunne få bedre nætter :) Hun skal naturligvis lærer at sove i sin egen seng igen, men når der nu er plads til hende ved siden af dig, hvorfor så ikke udnytte dette :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske