Brev:
Sove i egen seng på trods af stort tryghedsbehov?
18. august 2010
Alder:
13 mdr.
Sove i egen seng på trods af stort tryghedsbehov?
Kære Helen
Min dejlige søn er ekstremt morsyg for tiden. Egentlig har han været det gennem en længere periode, men det er blevet særlig udtalt gennem den seneste måned, sansynligvis forøget af 14 dages ferie i udlandet med spandevis af nye indtryk; varme, strand, pool, fremmede mennesker, oplevelser mv.
Under ferien oplevede vi, at han kaldte og kaldte, græd og skreg, hvis min mand ville putte ham, men øjeblikkeligt faldt til ro, hvis jeg tog over. Vågnede han i løbet af natten gentog det sig, og det eneste der virkede var, at jeg tog han over at sove hos mig.
Denne (u-)vane er forøget efter vi er kommet hjem, således at han nu er helt umulig at få til at sove, medmindre jeg lægger ham i min seng - og samtidig lægger mig sammen med ham, vel at mærke. Selvom vi kun har været hjemme i fire dage, fungerer dette naturligvis ikke, for jeg kan ikke stå op igen af frygt for, at han skal trille ud af vores seng, mens han ligger der alene, og forsøger jeg at lægge ham over i hans egen seng enten vågner han med det samme, eller går helt i panik, når det pludselig er dér han vågner senere på natten!
Hans nattesøvn er desuden meget urolig. Jeg er klar over, at der sker meget udviklingsmæssigt i denne alder - han er bl.a. ved at lære at gå, han står alene og kan tage et par skridt, og er samtidig begyndt så småt at tale.
Behovet for tryghed er utrolig stort, hvilket også udarter sig i den omtalte morsyge. Han går i dagpleje, og der vi er stadig ved at køre ham ind i rytmen igen oven på tre ugers ferie, så også på den front bliver han udfordret.
Nu til spørgsmålet:
Uroen om natten holder os alle vågne, og noget må gøres.
Spørgsmålet er derfor, om vi skal:
1) forsøge at "tvinge" ham tilbage i egen seng; lade ham græde (selvfølgelig trøste og lade ham vide, at vi er der), men insistere på, at han skal sove i sin egen egen seng. Eller
2) skal vi acceptere, at tryghedsbehovet lige for tiden er så stort, at han skal have lov at sove hos sin mor i en periode.
Intuitivt hælder jeg mest til den sidste løsning, fordi jeg fornemmer hans store behov for tryghed og anerkender alle de omvæltninger, der har præget hans hverdag gennem den seneste tid, men er omvendt bange for at fastgro den dårlige vane.
Desuden kan jeg måske være lidt overbeskyttende til tider...
Jeg hverken kan eller vil lade han græde sig selv i søvn, så hvis det er bedst at insistere på, at han skal puttes og sove i sin egen seng, efterspørger jeg gode og kærlige værktøjer.
Ser frem til dit svar,
venlig hilsen
Marlene