Svar: Sove i egen seng på trods af stort tryghedsbehov?
18. august 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Marlene
Mit umiddelbare svar ville være at vælge løsning 2 - at give din dreng så meget tryghed som muligt lige nu. Det er det, han viser behov for og det er ikke dårlig vane, at give sit barn tryghed :)
Men, når det er sagt, hvorfor så ikke prøve at koble de to ting - lære at sove trygt i egen seng og stadig have sin mor. Jeg tænker her, - kunne du ikke fjerne siden af tremmesengen og koble den til din seng. På den måde ville du kunne lære ham at sove i egen seng og du ville samtidig kunne være lige ved siden af ham i din seng, sidde hos ham, læse for ham osv. Det kunne være en måde at give ham trygheden og nærheden og samtidig holde fast i at han skal sove i sin egen seng.
Hvis han vågner om natten og søger dig, så ville du også der hurtigt kunne lægge en hånd over på ham og berolige ham, lade ham mærke at du er der - men stadig hvor han ligger i sin seng:)
Det vil også være lettere for dig derefter at lære ham at sove i egen seng på eget værelse. Han ville stadig ligge i sin seng, du ville sidde ved siden af, synge en sang, snakke lidt, læse en historie eller hvad du nu plejer at gøre. Du kunne evt starte med at han sad hos dig og fik en historie og derefter krøb over i sin seng, hvor han så lagde sig til at sove, imens du holdt ham i hånden og var der og sang en lille sang. Det ritual kunne sagtens føres med ind på egetværelse og ville således hjælpe ham igennem den periode han lige nu er i, men ville også gavne på sigt ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske