Svar: Grønsager - 12 mdr.
18. august 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Pernille
Efter 1 års alderen kan de fleste børn spise fuldstændig som vi voksne uden at man behøver tage specielle hensyn. Det er dog stadig vigtigt at spise varieret og ikke kun leve af selleri og spinat, men lade det indgå som en del af en sund og varieret kost :)
Nitrat forekommer i planter som en naturlig del af planternes stofskifte og findes i de fleste grøntsager. Hvor meget grøntsagerne indeholder afhænger af blandt andet lysforhold og temperatur ved dyrkning, men både bladgrøntsager som spinat og salat kan indeholde meget nitrat og også kartofler, rødbeder, selleri, fennikel, kål og porrer indeholder nitrat. Derfor er der også nitrat i både bladselleri og i knoldselleri.
Grønsager er ernæringsmæssigt vigtige for både børn og voksne. Vi får mange vigtige vitaminer og mineraler, når vi spiser grøntsager og grøntsager menes at kunne reducere risikoen for hjertekarsygdomme og kræft.
Derfor anbefales det ikke at man spiser færre grøntsager for at mindske indtaget af nitrat, men at man i stedet spiser så mange forskellige grøntsager som muligt, så man ikke kun spiser de nitratrige grøntsager ... Da spæd og småbørn jo ofte spiser ren grøntsagsmos, så har man valgt at sætte nogle grænser for hvor meget af de nitratrige grøntsager de bør spise - men at give dem en fuldstændig nitratfri kost, vil være umuligt.
Med hensyn til persille og persillesovs, så er det sådan at der på persille og andre bladgrøntsager kan der være jord og dermed jordbakterier – selv efter grundig vask.
Bakterierne kan medvirke til, at der dannes nitrit i maden, når den køler af eller opvarmes igen. Ved tilberedning af mad med persille og bladgrønsager, f.eks. persillesovs, bør du kun lave den portion, der spises ved ét måltid. Hvis man laver en større portion, så skal det ekstra tages fra og sættes i køleskab med det samme, det må ikke stå og køle langsomt af på køkkenbordet. Og når sovsen genopvarmes, så skal man være sikker på at den er fuldstændig gennemvarmet.
Du må altså gerne med den alder din dreng har nu give ham lidt persillesovs, men jeg vil anbefale dig at du stadig er opmærksom på hvordan du giver ham og bruger bladgrønt i madlavningen.
Friske krydderurter og bladgrøntsager må gerne anvendes i varme retter, hvis de koger grundigt med. Men 'Grønt drys' på varm mad bør ikke gives til spædbørn og småbørn og der er her ikke sat nogen fast alder på ... Spædbørn og småbørn må godt få 'grønt drys' på kold mad, men al restemad med grønt drys skal kasseres.
Med hensyn til rå grøntsager, så er de fleste børn omkring 1½ år inden de begynder at kunne tygge dette, det betyder ikke at han ikke må få det, du må gerne give ham agurk, rød peberfrugt og lignende, som ikke skal koges ligesom han også kan få lidt majs, friske ærter eller lignende. Men det er bedst for ham, at han stadig får kogte grøntsager eller grøntsager lavet i ovn. Råkost vil han ikke kunne fordøje og han får således ikke glæde af næringen i det han spiser :)
Rigtig meget held og lykke:)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske