Svar: Familiemad?
18. august 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Camilla
Til et barn på 7 måneder, som skal igang med "mere og mere familiemad", så mener jeg, at du f.eks. laver en grøntsagsmos hvor du bruger de grøntsager I andre får. Det kan være en mos lavet af gulerødder og kartofler, hvis I f.eks. skal have det en aften. I denne mos tilsætter du så f.eks. lidt laks eller indmaden af en frikadelle fordi det også er det I skal spise og derudover tilsætter du så lidt fedtstof og mælk for at gøre mosen mere lind og passende til din datter.
Maden skal stadig energiberiges, men kan altså laves af de råvarer som du i øvrigt bruger til at lave familiemad med.
Du kan i 7 måneders alderen også meget fint give f.eks. lidt ris og lidt sovs. Sovsen kan være lidt ren smørsovs som du hælder over men det kan også sagtens være lidt mild karrysovs og en hofret for børn i denne alder kan f.eks. meget fint være boller i karry. Her ville jeg så vurdere, hvor meget fedt der er i sovsen og evt. tilsætte lidt ekstra fedtstof i barnets portion.
Det vil også være helt oplagt at give din datter en kartoffelbåd, et stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende i hånden, så hun selv sidder med noget, gumler på det, opbløder det med spyt osv og således på den måde får noget af jeres mad, at øve sig på. Jeg forestiller mig at I spiser sammen ved bordet og at hun får noget skemad, som er tilpasset hendes alder og udvikling, og at hun også får noget af den mad I andre spiser, at øve sig mundmotorisk på.
Så "mere og mere udgangspunkt i familiens mad" betyder altså at man bruger de samme råvarer til barnet og til sig selv, men at det stadig laves i en konsistens, som barnet kan kapere og så man stadig også sikrer at barnet får maden ekstra energiberiget med fedtstof og mælk, for det har børn stadig brug for i den alder :) Ligesom det også betyder at få lidt at sidde med selv og øve sig på ...
Håber du kan bruge denne uddybning videre - fortsat god appetit :)
Og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske