Brev:
Mor tilbage på arbejde og dagplejestart
18. august 2010
Alder:
6 mdr.
Mor tilbage på arbejde og dagplejestart
Kære Helen
Tusind tak for en fantastisk brevkasse, som jeg hidtil har brugt ”på sidelinjen” ved at læse dine svar til andre. Nu melder jeg mig også på banen med nogle spørgsmål om vores dejlige dreng på 6½ måneder. Han er en fantastisk glad, livlig og nysgerrig dreng, som pludrer, griner, triller og næsten sidder selv, men hans dagsrytme og søvn er nogle gange lidt rodet, selvom jeg gør meget ud af at holde fast i rutinerne med måltider og lure på faste tidspunkter.
Lige et par detaljer: Jeg har barsel 4 uger endnu, hvorefter jeg starter arbejde på deltid, mens min mand har barsel i 10 uger, hvor han skal køre vores dreng ind i dagpleje fra 1. november. Han vejer ca. 11 kg og er ca. 72 cm lang. Da jeg primært skal arbejde formiddage skal jeg altså have amning inden formiddagsluren væk.
Om dagen sover han i sin barnevogn. Han skriger næsten altid og løfter hovedet nærmest i et forsøg på at komme op at sidde, når jeg lægger ham. Det stopper næsten med det samme, men så ligger han og ”beklager sig”, og fægter med armene og ligger med benene i vejret. Har prøvet at svøbe ham, men det vil han ikke.
Jeg putter ham, når han gnider øjne og bliver lidt urolig, laver flitsbue mv., for så er han som regel træt. Nogle gange må jeg trille ham i barnevognen (jeg triller ham kun til han falder til ro, og står så stille indtil han falder i søvn), og andre gange kan jeg stå og nusse ham lidt i panden og holde ham lidt i hånden, og så sover ham. Jeg føler nærmest at han kæmper for ikke at falde i søvn. I forhold til dagplejen ville jeg jo gerne, at han kunne sove uden for meget hjælp, men det er meget få gange, hvor han bare er faldet i søvn af sig selv i barnevognen… Forventer jeg for meget - kommer det med alderen eller…??
Om aftenen ligger jeg på vores seng, og ammer ham, når han skal sove. Han er så stor, at jeg har svært ved at sidde op og amme ham. Nogle gange må jeg amme ham, til han sover, hvis jeg stopper før græder han – andre gange ammer jeg ham, og så nusser jeg ham lidt i panden, og ligger ved siden af ham, og holder ham i hånden, og så falder han i søvn. Vi lægger ham over i tremmesengen, når vi skal i seng.
Jeg ville gerne kunne lægge ham over i tremmesengen fra start. Har forsøgt som du skriver, at ligge ham lige der, hvor øjnene begynder at glide i, men han vågner helt op, når jeg løfter ham over i sengen, og så starter vi forfra. Om natten sover han videre med det samme, når han har fået mad. Jeg lægger ham bare og så kan han ligge og nulre sin stofklud lidt og selv falde i søvn igen.
En dagsplan ser typisk således ud:
Vågner tidlig morgen ved 5-6-tiden. Vil nogle gange gerne ammes – andre gange spiser han stort set ikke
Står op ved 6.30-7-tiden. Kl. ca. 7.30 får han morgenmad. Han får havregrød med lidt frugtmos (max½ dl).
Bliver ammet igen kl. 9, hvorefter han bliver lagt i barnevognen. Her sover han typisk den lange lur (1½-2 timer). Nogle gange tager han en times lur her og så den lange om eftermiddagen – dette ville jeg jo gerne holde fast i, fordi de jo sover den lange lur om eftermiddagen i dagplejen.
Han får frokost kl. 11-11.30. Det er grød med frugt eller kartoffel- og grøntsagsmos med lidt fisk eller kød. Han spiser omkring 1-1½ dl.
Omkring kl. 13-13.30 er han som regel træt igen og gnider øjne. Så ammer jeg ham og lægger ham i barnevognen igen. Men har han sovet den lange lur om formiddagen, så sover han kun 45-60 min her. Når han er vågen leger vi, triller, tumler, kilder, griner mm, så han får brugt sig selv, så jeg synes ikke, at det burde være fordi, at han ikke er træt nok.
Jeg ville jo rigtig gerne bytte om på varigheden af disse to lure. Men hvordan gør jeg? Skal jeg vække ham fra formiddagsluren? Selvom formiddagsluren nogle gange er kort, så sover han ikke nødvendigvis en lang eftermiddagslur. Hvis han vågner efter 45 min, så har jeg trillet ham i søvn igen, men han sover som regel max et kvarter mere. Jeg har forsøgt at blive ved med at trille, men han vågner alligevel.
Ammes igen kl. 16.
Han får aftensmad kl. 17.30-18 (1-1½ dl kartoffel- og grøntsagsmos med lidt fisk eller kød) og bliver puttet mellem kl. 19-20, som beskrevet ovenfor.
Som regel vågner han grædende indenfor en time og får sutten og bliver nusset til ro igen. Nogle gange kan han kun finde ro, hvis jeg ammer ham. Nætterne kan være meget forskellige. Nogle gange kan han sove til kl. 1 og blive ammet og sove til kl. 6 igen. Andre gange kan han blive ammet ved 22-tiden og så sove til kl. 3-4 inden han vil have mad igen. Andre nætter sover han meget uroligt, og han vil have mad nærmest hver anden time (typisk kl. 1, 3 og 5), og han spiser godt de fleste gange, men måske er enkelte gange ren trøst. Jeg har forsøgt at amme ham inden jeg går i seng, men sover han, så spiser han stort set ingenting i søvne, og det er ligesom om han ”glemmer” denne amning, for han kan sagtens melde sig ved midnat igen.
Jeg synes, at det er svært at udrydde nogle af disse natamninger, da han jo ofte spiser godt og dermed også må have et behov for mad. Hvornår ved jeg, om det er et behov eller ej? Jeg synes jo, at jeg forsøger at få han fyldt godt op om dagen. Det gør det svært for mig at trappe ned i antal af amningerne, da en nat med mange amningerne sætter rigtig godt gang i min produktion.
Det blev en meget lang smøre, men jeg håber, du har nogle gode råd og ideer til, hvordan jeg griber det an med hans lure om dagen, og amningerne om natten i forhold til nedtrapning.
På forhånd tak for hjælpen.