Svar: Mor tilbage på arbejde og dagplejestart
18. august 2010
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Velkommen til, dejligt at høre, at du selv har fået lyst til at skrive og at du har haft glæde af andres breve og mine svar:)
Der sker rigtig meget i løbet af de næste par måneder og det er slet ikke sikkert at det bliver et problem, når din dreng skal passes - hverken med amning eller med sovetider :)
Den plan I har for dagen ser umiddelbart fin ud og det er helt okay, at han nogle dage sover den længste lur om formiddagen og andre dage sover længere over middag. Det der er vigtigt er at han trives, får den søvn han skal have og udvikler sig i rigtig retning og det lyder det bestemt som om at han gør.
Han har stadig brug for 6 amninger i døgnet og at sove igennem, hvilket det fleste børn faktisk først begynder at gøre netop nu i 6 månederes alderen er at sove 5-6 timer uden at få mad. Det gør din dreng faktisk - nogle nætter sover han fra 1 til 6, andre nætter fra 22 til 03/04 - det er fuldstændig som man må forvente.
Netop fordi han ikke er ældre end han er, vil han naturligt også have nætter, hvor han stadig har brug for en ekstra amning og det er okay - men prøv her for det første at fylde ham lidt ekstra op hele dagen igennem med både mælk og mad, og prøv så også at lirke brystet ud af munden på ham, så han ikke mættes med mælk men kun lige beroliges imens du sætter noget andet i stedet for brystet (beroligende ord, kærtegn osv.).
Det er altså okay at du ammer ham i søvn, så længe han sover godt på denne måde og netop sover igennem og bliver ammet som du fortæller. Det er først, hvis han begynder at vågne hver time og søge efter brystet, ikke kan komme videre i søvnen uden at have brystet i munden at det er et problem :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost
11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13.13.30 som nu
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes igen lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, ammes også stadig her.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, suppleres igen med lidt brødskorper eller andet at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes ca 19.30-20 som nu
Sen aften eller først på natten ammes som nu.
Som du kan se har jeg indførst små mellemmåltider i form af frugt formiddag og eftermiddag. Frugt er godt netop fordi han nu også skal have jerntilskud dagligt :) Eftermiddagsmåltidet kan også være en lille smule flerkornsgrød med frugtmos på, hvis han virker meget sulten der - det kan dog være fornuftigt stadig at bibeholde amning om eftermiddagen. Det vil være dejligt for jer netop at mødes med amning der, når du begynder at arbejde og I har været adskilt og samtidig sikrer en amning der, at jeres dreng får mælk nok, så han ikke behøver søge det om natten ..
I kan godt overveje om han skal introduceres for en flaske, fordi det kan gøre det lettere for far at overtage barsel. Flasken kan gives inden middagsluren af far, så han stadig kan få denne og sove en god lur midt på dagen - der er noget fornuftigt i at mælken ligger fordelt på den måde over hele døgnet. Når jeres dreng bliver 7 måneder vil 4 amninger dagligt ofte være nok - de vil ofte ligge aften, sen aften, tidlig morgen og inden middagsluren ...
I må her forsøge at vurdere, hvad der vil fungere bedst for jer, - måske vil I hellere at der ligger en amning om eftermiddagen og helt springe flasken over, netop fordi mor og søn jo så kan mødes med amningen :)
Det vil normalt være sådan at det er amningerne om dagen der forsvinder først, - formiddags og eftermiddagsamningen og således vil børn der ammes i 8-9 måneders alderen få brystet aften, sen aften og tidlig morgen. Men det kan også sagtens være sådan at man ammer f.eks. kl. 20, kl 01 og så en gang i løbet af dagen (inden middagslur eller om eftermiddagen) og på den måde vil det kunne kombineres at du både ammer og går på arbejde :)
Hans lure om dagen vil naturligt ændre sig det næste stykke tid og det er meget fint det du allerede gør, når han skal sove. Du kunne prøve at lade ham sidde op i vognen, når han puttes, så han ikke under store protester lægges ned, men først lægges, når han selv viser sig parat. Du må gerne trille ham en tur, så han kan se på hverden og blive mentalt træt og mere parat :) Far kan også fint putte på denne måde, når han skal tage over.
Dagplejer vil i princippet kunne gøre det samme, lade jeres dreng starte med at sidde og kigge i vognen og imens kan hun så putte de andre børn. Så kan han sidde og kigge på det og tilsidst kan hun så lægge ham ned og han vil være parat til at sove ... Der er mange måder at gøre det på :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med det hele. Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske