Brev:
Vågner tidligt - 13 mdr.
18. august 2010
Alder:
13 mdr.
Vågner tidligt - 13 mdr.
Kære Helen,
Lillebror i vores familie på 4, Alexander på 13 måneder, er i gennem de sidste måneder vågnet meget tidligt om morgenen. Han vågner nærmest på klokkeslaget 5 om morgenen - nogen gange også tidligere, hvor vi dog kan få ham til at sove lidt igen. Men herefter vågner han altid igen ved 5 tiden.
Han er en glad dreng, der spiser godt (oftest en stor portion aftensmad), og som er meget let at lægge i seng til natten. Han bliver lagt i sin egen seng på sit eget værelse, og falder oftest selv i søvn. Klokken er mellem 18.30 og 19, når det sker. Vi har prøvet at strække sengetiden til kl. 20 - hvilket er uden effekt på opvågningstidspunktet om morgenen...
Han får ikke længere flaske, og vågner han i løbet af natten (altså indtil kl. bliver 4-5 stykker), sover han straks videre, når man har givet ham sin sut.
Vi forældre synes jo kl. 5 er noget tidligt. Når han er vågnet om morgenen ved 5-tiden, og vi endnu en gang har opgivet at få ham til at sove videre (enten i sin egen seng eller inde i vores seng), står en af os op med ham, og han får morgenmad. Den spiser han med stort velbehag, og ofte bliver han så lidt træt igen, og tager nogle dage en lille lur før resten af familien står op. Andre dage er han i fuldt vigør efter morgenmaden og virker først træt, når det er ved at være tid til aflevering i vuggestuen ved 7.30/8-tiden.
Er der nogle tricks du kan give os til at få den lille mand til at sove lidt længere om morgenen ? Eller må vi trætte forældre bare acceptere, at han er udhvilet klokken 5 om morgenen.
Det skal tilføjes, at Alexander i løbet af dagen ofte tager en formiddagslur på 1-1½ time og det samme om eftermiddagen.
Med venlig hilsen
Hanne