Svar: Vågner tidligt - 13 mdr.
18. august 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Hanne
Tak for dit brev og velkommen til :)
Vi har alle det, der hedder en cirkadisk rytme. Det er den cyklus vi har, det er vores indre ur. Den cirkadiske rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster – niveauet af hormoner er forskelligt alt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, vores blodtryk osv. Det er ikke tilfældigt, hvornår vi føler og trætte, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid, ligesom mørklægningsgardiner kan være rigtig gode til at holde dagslyset ude om morgenen :)
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne.
Mad vi spiser, visse måltider hører bestemte tidspunkter til + tidspunktet for mad er vigtigt i forhold til hvornår vi føler og trætte. Det hele hænger sammen, - følelsen af at trænge til at slå mave og lige ligge lidt på sofaen, når man har spist …
Det er også sådan, at der er individuelle forskellige. Hos voksne taler man om A og B mennesker, hos børn kalder vi det for Lærker og Ugler.
Ugler (B): kan ikke lide at stå op, de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen, der er der de er mest årvågne, aktive, effektive – der tænker de bedst, der arbejder de bedst.
Lærker (A): Falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. For lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de vågner, de er udhvilede, de føler sig friske – de elsker at komme op og starte dagen og de vågner ofte kl 05 ...
Jeres lille Alexander er en lærke. Han har det man kalder for en tidlig søvnfase – han falder naturligt i søvn om aftenen, han er glad for at komme i seng, han sover allerede kl. 18.30-19 og så vågner han en time eller to før I andre egentlig har lyst til at stå op.
Når man skal ændre på en tidlig søvnfase, så er man nød til at se på hele dagens rytme. Man kan ikke bare putte ham senere i seng, så vil han stadig vågne til samme tid. Det har I også fundet ud af - I putter ham senere, men det virker ikke :)
Derfor skal man se på: Hvornår spiser han, hvornår sover han osv. Hvordan er dagsplanen nu i forhold til hvad der kunne være ønskeligt.
Sammenlagt sover jeres dreng sandsynligvis det han har behov for, hans søvnbehov bliver fint dækket, han stortrives med sin rytme, men hans rytme passer ikke så godt til jeres. Du spørger om I bare skal leve med det - og ja måske ... nogle vælger at glæde sig over at de har lange aftener sammen, hvor man kan være par og ikke kun forældre, andre vil hellere kunne sove længere om morgenen ... :) Få begge dele, får man sjældent :)
Men det kan godt lade sig gøre at ændre på hans tidlige opvågninger, det kræver dog at I så ændrer på hele dagens rytme og det man helt præcist gør, er at flytte hans rytme hele dagen igennem med ca 15. minutter.
Hos jer lyder det som om at han trods tidlig morgenvågning ikke spiser morgenmad tidligt. Det er fint, det skal I holde fast i - det er vigtigt at måltiderne ligger der, hvor I andre normalt spiser, netop fordi det påvirker det indre ur.
Jeg kan ikke se, hvornår han sover formiddagslur - men sandsynligvis er der mere tale om en morgenlur end en formiddagslur hos jer og hans middagslur ligger sandsynligvis også tidligt i løbet af dagen. Det I skal gøre er derfor at flytte lidt på hele hans rytme, tidspunktet for mad, søvn, aktiviteter osv. og gøre det med ca 15 minutter dag for dag.
Samtidig med at I rykker hans rytme, så er det også vigtigt at I ikke lader ham indhente den manglende søvn i sidste ende. Han skal naturligvis have den søvn han har brug for, men han må ikke indhente de 15 minutter som I hele tiden rykker ham om dagen. Den time det måske giver i forskel skal hentes om natten. Hvis han plejer at sove 1 time om formiddagen, så skal han altså stadig sove en time, men luren skal ligge kl. 9.30-10.30 i stedet for mellem 8-9 som den måske gør nu.
Den plan I skal arbejde hen imod ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur 9.30-10.30
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte grøntsager, pasta, stykker af frikadelle, rejer, muslinger, ½ hårdkogt æg mv. Vand af kop.
Puttes til middagslur kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med mysli, rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs - almindelig børnevenlig mad. Vand af kop.
Suppleres gerne med en godnatgrød, fordi det også sikre at han ikke vågner tidlig morgen fordi han er sulten.
Puttes til natten ca 19.30-20
I er altså nødt til at flytte på hele dagens rytme, for at få ham til at sove længere om morgenen og det gøres ved at flytte med 15 minutters intervaller dag for dag :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske