Svar: Mælkenedtrapning
19. august 2010
Alder:
10 mdr.
Kære mor
Din datter har brug for 400ml mme dagligt indtil hun er 12 måneder gammel og dette kan meget fint gives via to flasker, som ligger aften og sen aften. Når hun får denne mængde er hendes behov for jern dækket og hun behøver ikke ekstra jerntilskud.
Efter 1 års alderen skæres ned i mængden af mælk, så hun stille og roligt får mindre og mindre. Det kan gøres lidt af gangen over flere dage, så hun stille og roligt går fra at få 200ml til 180, 160, 140 osv. indtil hun kommer ned på en mængde der kan drikkes af en kop.
Samtidig med dette så er det en god idé at indføre et nyt ritual, noget som på sigt skal erstatte sutteflasken:
- Det er en god idé at indføre en godnatgrød, så du er sikker på at hun ikke er sulten og derfor lettere kan nøjes med mindre mælk.
- Det er en god idé at indføre en kop lun mælk i stedet for flasken, så hun stadig får lidt mælk men i mindre mængder og på anden måde.
- Det er en god idé at indføre en substitut i form af en putteklud, sovebamse eller lignende, som hun trøstes med og beroliges med både til dagslure og aften og nat. Den kan meget fint gives samtidig med flasken og vil således blive en naturlig del af det at skulle puttes og vil stille og roligt kunne tage mere og mere over. De fleste børn er 12-18 måneder når de tager en puttebamse eller lignende til sig, men den kan godt forsøges introduceret før :)
- Det er en god idé at indføre en godnathistorie og/eller en godnatsang, så I får et nyt ritual lige netop omkring der, hvor hun skal overgive sig til søvnen. Noget der på sigt vil være mindst ligeså dejligt, som flasken er for hende nu :)
Du skriver at hun ikke får andre mælkeprodukter lige nu og det er okay, men stille og roligt skal hun naturligvis have ost, yoghurt, mælk af kop osv. i løbet af dagen. Selvom hun ikke er så glad for skemad i øjeblikket, så kan det sagtens tænkes at hun gerne vil have yoghurt - det smager og er i konsistensen meget anderledes end grød og mos og mange børn vil gerne have yoghurt selvom de ikke er så glade for skemad ... :) Så prøv og se om ikke det er noget alligevel.
Hvis hun ved 1 års alderen ikke drikker eller spiser mælk, så vil det sandsynligvis være nødvendigt at give hende kalktilskud dagligt. Tal med jeres læge omkring den mulighed, når I skal til 1 års undersøgelse :) Kalk er vigtigt for opbygningen af hendes knogler og det kan være svært at få børns behov for kalk dækket tilstrækkeligt, hvis de ikke drikker mælk :)
Til sidst vil jeg lige foreslå dig at bage nogle havregrynsboller og se om ikke hun vil spise dem til morgenmad. Opskriften finder du i babykøkkenet her på siden :)
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske