Brev:
Kaotisk forløb med mad
19. august 2010
Alder:
5 mdr.
Kaotisk forløb med mad
Kære Helen
Så fik jeg endelig taget mig sammen til at blive medlem :-). Jeg har et spørgsmål, eller flere, som alle falder ind under emnet mad.
Vores dejlige søn på 5 måneder er indtil for en måned siden blevet ammet fuldt ud, hvilket både han og jeg har været rigtig glade for. Han er en stor og rask dreng på 9,4 kg, 70 cm.
Pludselig, fra den ene dag til den anden, begyndte han at virke sulten, uanset hvor ofte jeg lagde ham til. Efter en uges tid, hvor vi også introducerede lidt risgrød med frugtmos, prøvede vi impulsivt at tilbyde ham en flaske - den blev bællet og drengen var glad og tilfreds.
Men herved startede et meget kaotisk forløb: i de første mange dage herefter, hvor vi blandt andet holdt barnedåb og jeg var en del fraværende, tog han flasken fint, men begyndte at afvise brystet, pånær om natten. Efter råd fra vores egen sundhedsplejerske introducerede vi flere måltider om dagen, da han huggede sin frokostgrød i sig.
Efter et par dage med tre daglige tilbud om mad, begyndte han at knibe munden sammen ved hvert forsøg på at give ham noget. Samtidig afviste han også både bryst og flaske efter et par slurke - det eneste han ville have, var vand af kop, og så den natlige amning, som han fortsat var meget glad for. Det betød, at han i en uge stort set kun spiste om natten - hvilket var 4 gange, sikke nogle nætter!
Efter råd fra vores sundhedsplejerske lagde vi skemaden totalt på hylden (og skal starte op igen om en uges tid) - efter et par dage tog han flasken uden problemer, blev ammet om natten og var glad.
I de sidste tre dage er der så sket noget igen - han tager fint flasken, men er meget irritabel, græder let og spiser ikke så meget af gangen. Han sveder meget, når han får flaske, og kan blive meget irriteret over det. Han har konstant en hånd i munden og bider hårdt i vores fingre. Skalæ han til at have tænder? Han sover kun 45 min. af gangen om dagen (normalt sover han 2 timer formiddag og 3 timer eftermiddag), samt fra 19-20 til 23 (vågner flere gange, grædende og er ret svær at få til at sove, normalt ikke et problem), og dernæst 2-3 timer af gangen om natten. Ud over, at det er meget frustrerende, at en ellers glad og motorisk fremmelig dreng er super irritabel, hviner/skriger og bliver let frustreret, så er jeg nervøs for, om han får føde nok. Et typisk døgn lige nu ser sådan ud:
kl. 04.30: Flaske (100 ml)
Vågner kl. 06.30-07.00, ligger og hygger lidt i sengen.
kl. 08: Flaske (100 ml)
kl.10: Lille ammetår (5 min.), lur.
kl. 11: Flaske (100 ml)
kl. 13.30: Flaske (200 ml.), lur
kl. 16.30: Flaske (100 ml)
kl. 19-20: Flaske (200 ml)
kl. 21: Vågner, ammetår, sover videre.
kl. 00: Vågner, ammetår, sover videre.
kl. 02: Ammetår, sover til kl. 04.30, derefter flaske.
I løbet af dagen lidt vand af kop hist og her...
Det skal tilføjes, at han gennem hele dette rodede forløb har taget fint på, ca. 400 gr. om ugen. Han har normal afføring to gange dagligt, og tunge tissebleer. Jeg savner en helt konkret plan for, hvad vi skal gøre, og hvordan. Skal vi begynde med skemad igen eller holde lidt igen med det?
Hjælp!
Med venlig hilsen
Signe