Brev:
Urolig i løbet af natten - 8 mdr.
19. august 2010
Alder:
8 mdr.
Urolig i løbet af natten - 8 mdr.
Kære Helen!
Har du et godt råd til hvordan jeg bedst kan hjælpe min søn til at finde ro om natten?
Han er nu 8 måneder og der sker rigtig meget. Han begyndte at kravle når han var 6 1/2 måned og har den sidste måneds tid rejst sig op ad alt han kan komme i nærheden af. Han begynder at blive rigtig god til det, og kan til og med gå nogle skridt mens han holder fast, men det resulterer også i mange knald og fald, blå mærker, ondter og forskrækkelser. Jeg føler mig ret sikker på at det er pga alt det der sker at han har svært ved at finde ro om natten.
Jeg giver ham et bad om aftenen og lidt massage bagefter, hvis han er i humør til det. Han får pyamas på, og jeg synger en godnat sang inden han får vælling. Han bliver på min arm, hvor jeg vugger han til han begynder at lukke øjnene. Nogle gange går det fint at putte ham i hans seng, andre gange tager det rigtig lang tid, hvor det virker som om han egentlig gerne vil sove, på min arm, men så snart han rammer madrassen, så begynder han at trille rundt, stå på hovedet og rejse sig op.
Det samme sker utallige gange om natten, hvor jeg forsøger at hjælpe ham med stillings skift, nusser, stryger ham over ryggen og siger shh shh, men det ender som regel med at han begynder at skrige hjertesskærende og kommer til at sove tæt indtil mig i vores seng om natten. Her falder han i søvn med det samme, liggende på min arm og næsen godt indtil min kind. Han sover fint resten af natten, men det gør ikke jeg, for han er stadig meget aktiv og okser rundt i søvne. Jeg skal bare hjælpe ham med at ligge godt indtil mig, også falder han til ro en stund igen.
Han har meget angst for at jeg skal gå fra ham om dagen, og det undgår jeg så vidt mulig. Men han er også god til at lege selv, så lenge han føler sig tryg og kan se eller høre mig. Men må da indrømme at jeg går meget rundt med ham, sidder ved siden af ham osv, fordi han vil have mig tæt på.
Han sover som regel fint i sin barnevogn(om dagen), selvom han har haft et par perioder hvor han ikke ville/kunne, så har det gået rigtig godt med det et langt stykke tid nu.
Er det andet jeg kan gøre for at hjælpe ham? Han gider ikke nusses mens han ligger i sengen, og falder heller ikke i søvn mens jeg synger. Det eneste der har hjulpet er som sagt at tage ham op, men så vil han ikke ned i sengen igen...
Og- vil forresten lige nævne at det kun er mig der går ind til ham om natten nu, for hvis far går ind skriger vores dreng så angst og sårt så vi er blevet helt bange. Han lyder faktisk utrolig bange når det sker, men de to har det utrolig fint om dagen, og han er tydelig meget glad for sin far som er god til ham og meget rolig af sig.
Glæder mig til at høre fra dig!
Kærlig hilsen
mamma til S.