Svar: Urolig i løbet af natten - 8 mdr.
19. august 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Mamma til S.
Jeres dreng brager igennem separationsfasen og for at børn kan separere sig, så må de nødvendigvis også være tilknyttet. Det betyder at man i denne periode, godt kan mærke at barnet pludselig virker mere morsyg, mere klyngene og dermed også helst vil opleve verden fra mors favn, når man møder fremmede eller at de græder voldsomt, når man forsvinder ud af syne - også selvom det bare er ind på den anden side af væggen ...
Jeres dreng øver sig rigtig meget i at bevæge sig rundt omkring på egen hånd, han kravler, rejser sig ved tingene osv. og dette øver han både om dagen - men også om natten, når han sover. Det er svært for ham at finde fysisk ro om aftenen, når han bliver lagt, han har en meget stor motorisk uro i kroppen, som gør at han ikke kan slappe af - og det er her rigtig godt tænkt, at massage kan hjælpe ham, så gør det, når det kan passe ind :)
Han kravler, tumler rundt, rejser sig osv. også når han sover og får sig altså i søvne lagt i stillinger, hvor han ikke kan finde ud af at blive lagt rigtigt igen. Børn laver i denne alder også det man kalder for "headbanging" hvor han f.eks. gentagende gange kan findes liggende i kravlestilling og slå hovedet ind i gavlen på sengen. Ligesom han kan lave "headrolling", hvor han ligger og kaster hovedet fra side til side - det er helt normalt, det handler om alder og udvikling.
Det at han motorisk begynder at bevæge sig mere og mere rundt på egen hånd, at han øver sig i at opleve verden osv. gør at han også i denne alder får rigtig mange stimuli, rigtig mange indtryk og alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme om natten. Derfor vil børn i denne alder ofte også opleves meget uroligt sovende, fordi de simpelthen drømmer rigtig meget. De kan småklynke, sætte sig grædende op osv. om natten og skal igen have hjælp til at blive lagt ned og blive puttet igen. De har brug for hjælp til at komme videre i søvnen.
Det er som regel en periode, det varer normalt 1-2 måneder, så er det ovre igen. Det man især skal være opmærksom på er, at man ikke får skabt nogle dårlige vaner. Det kan være at man f.eks. begynder at give barnet mælk eller sut hver gang de vågner op om natten. Han bliver jo også mere og mere bevidst og dårlige vaner kan være svære at slippe :)
Igen er det jo en balance, for det er også vigtigt at han får den nærhed og tryghed som han har behov for og det er i princippet rigtig godt, at du tager ham over til dig. Det har han virkelig brug for, han putter sig også ind til dig, og nyder det rigtig meget - han sover godt på den måde, men det gør du ikke .... :)
Du kan gøre det at du tager siden af tremmesengen og kobler hans seng til din seng, så han på den måde kan sove i sin egen seng, men stadig ved siden af dig. Du kan ligge ved siden af ham, lægge en hånd over på hans brystkasse om natten, når han er urolig og han kan mærke at du er der - men I får begge sovet bedre :)
For at han ikke skal opleve det skift der er mellem at være i din favn og komme hen i egen seng, så vil jeg foreslå dig at du giver ham flasken med vælling i hans seng. Du kan elevere hans madras, så han ligger lidt højere med hovedet ved at komme et lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden og så give ham flasken, der, hvor du ønsker han skal sove. Stadig være der, sidde hos ham, berolige, kærtegne, måske synge lidt osv. hvad du nu plejer at gøre og så fjerne flasken, lade ham trille om på siden og falde i søvn af sig selv.
Jeg håber at ovenstående giver lidt forklaring på, hvad der sker hos jer lige nu og hvordan I kan arbejde på at komme lidt videre.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske