Svar: Problemer med at spise rigtig mad
19. august 2010
Alder:
7 mdr.
Kære T
Det vil være rigtig godt, hvis din datter nu får flaske 4 gange dagligt og hvis disse flasker kunne ligge aften, sen aften, tidlig morgen og inden middagslur. På den måde får du nemlig fordelt mælken over hele døgnet og få samtidig også givet plads til mere rigtig mad, som din datter jo skal igang med :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få flaske først
Frokost 12-12.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas og suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende. Må også godt får lidt brødhapsere, men hun kan sandsynligvis ikke spise det endnu :)
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 14 som nu
Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop. (hold igen med komælksprodukter - grød er bedre for hende.
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, en kartoffelbåd, et stykke kogt blomkål eller broccoli at sidde med, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20 som nu
Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvnen og herefter sover hun så til næste morgen tidlig, hvor hun får flaske igen.
Som du kan se så ligger der nu 4 flasker i planen og flasken om formiddagen og om eftermiddagen er væk. Det giver bedre plads til og lyst til rigtig mad.
Jeg anbefaler at I giver hende en flaske sen aften i stedet for midt nat, fordi hun så tager sit lange søvnstræk fra 24 til 06 i stedet for fra kl. 20 til 02. Det vil gøre at hun kan starte dagen med morgengrød i stedet for flaske og har hun samtidig fået sin flaske tidlig morgen kl. 05, så behøver hun ikke flasken inden formiddagsluren og spiser igen mere til frokost :)
Det er fint at give hende både hjemmelavet og færdiglavet babymad og du skal ikke fokusere så meget på brødhapsere, frikadelle og mad der skal tygges. Hun er som du skriver jo et lille myr og det er vigtigt at hun mundmotorisk er parat. Så giv hende mad i hånden hun kan øve sig på, netop ved at gumle på det, opbløde med spyt osv. (se f.eks. hvordan du laver ristede rugbrødsbjælker i babykøkkenet her på siden) og giv hende så grød og grøntsagsmos. Det er bedst for hende netop at få grød og mos, fordi du kan energiberige det ekstra og det er let fordøjeligt for hende :)
Hold igen med tykmælk, yoghurt og lignende surmælksprodukter, når hun også får mælk i flaske kan hun godt risikere at få en del mælk og dermed igen mindre af den mere rigtige mad. Det anbefales også at komælk først udgør en større del af hendes indtag efter 9 måneders alderen.
Når man siger at hun kan få lidt komælk nu, så er det fordi du kan tage udgangspunkt i jeres mad ved at give hende f.eks. sove på grøntsagsmosen. Du kan også lave en kartoffelmos på sødmælk, så kan hele familien spise f.eks. "kartoffelmos og millionbøf" og hun får det samme som I andre :) Netop sådan en gammeldags ret med millionbøf som er brun kødsovs, med lidt løg og krydderier vil være en hofret for de fleste børn i denne alder :)
Hun skal smage maden mange gange og det kan være en god idé at køre en fast plan, så hun får grød to gange dagligt og grøntsagsmos to gange dagligt. Du må her gerne variere, så hun får noget forskelligt, men samtidig også holde fast i at visse retter går igen, så hun får det flere gange og netop vender sig til smagen. Du kan skifte mellem øllebrød og havregrød om morgenen, men fast give flerkornsgrød af en eller anden slags om eftermiddagen. Du kan give grøntsagsmos til frokost, som er rest fra aftensmaden dagen i forvejen eller du kan købe et glas med grøntsagsmos til hende, så hun også en gang imellem får noget helt nyt og anderledes :)
Nogle børn er utroligt meget på, kigger sig omkring, reagerer på mindste lyd - drejer hovedet efter det, - de fanger ligesom alt. Det lyder som om at din datter er en sådan pige og at hun derfor er svær at fastholde under måltidet. Derfor må du hjælpe hende med at holde koncentrationen omkring skemaden og det der nu skal foregå.
Sæt hende i den høje stol foran dig, hold skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden, fang hendes opmærksomhed og brug din mimik og dine lyde. Hun skal spejle sig i dit ansigt, så lad være at lægge bånd på dig selv, men prøv at åbne munden, så hun også gør det og så ind med skeen. "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil uden på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Og hold så fast i en fast rytme dagen igennem, hvor tingene sker nogenlunde på samme måde hver dag, så hun genkender det og ved, hvad der nu skal ske :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske