Brev:
Så kom reaktionen
26. august 2010
Alder:
12 mdr.
Så kom reaktionen
Kære Helen
NU har jeg virkelig brug for din hjælp.
Sophus har den seneste mdr gennemgået store forandringer i sit liv.
Han startede i vuggestue den 1.8.10.
Indkøring i en uge uden nogen problemer men jeg forsøger at give ham korte dage dernede.
Ugen efter halsvirus med 40 i feber, synkebesvær osv. Her fik han lov at drikke alt det flaske han ville for at sikre ham væske nok.
Han var bedre allerede om onsdagen men jeg holdte ham hjemme hele ugen for at sikre at han var ordenlig ovenpå.
Ugen efter var han afsted mandag i vuggestue. Tirsdag var han hjemme da han blev et år. Dette blev fejret både den dag samt søndagen forinden med gæster af familien.
Sa fik den lille dreng diarre og jeg beholdte ham igen hjemme. Dette meget uvandt da han jo altid har haft tildens til forstoppelse. Nu er Movicol Junior lagt på hylden da han fortsat har aff mange gange dagligt. Læge er snakket med, men uden feber og da hans almentilstand er fin, gøres der ikke mere ved det. Jeg giver dog Bifiform dråber.
Mandag ugen efter skulle han til 1 års undersøgelse og vaccineres. Fin sund dreng. Vejer nu 12,7 og måler 85 cm.
Han reagerede på vaccinen med feber fra mandag aften til tirsdag aften/nat.
Mandag var han også omkring kiropraktor da han i perioder døjer med rygproblemer. Han var lidt spændt i lænd og mellem skulderblade men ellers ok.
Onsdag kom han igen i vuggestue. Han græd da jeg gik (forfærdeligt synes jeg) men blev hurtig glad igen.
I øjeblikket reagerer han forståeligt på alle de ting der er sket i hans liv. Han bliver hurtigt frustreret. Vi skal gå lidt på listefødder og rumme ham meget. Feks når han skal pusles. Han vender sig ustandesligt og uanset mit klovneri, sange osv så bliver han gal. Det er ok når han bare har en tisseble, men med aff kunne det være rart at han lå bare nogenlunde stille.
Det store problem er nu om natten. Han spiser pænt hele dagen igennem men indhenter meget væske. Jeg tilbyder ham alt at drikke om dagen, men han er ikke så tørstig da han jo drikker om natten.
Inden han kommer i seng får han en banan og en portion havregrød samt vand. Han nægter at drikke komælk.
Sa puttes han til natten i vores seng med en flaske ca 200-250 ml som han drikker. Når den er drukket vender han sig pa siden og sover.
MEN... Så vågner han første gang omkring midnat. Her forlanger han en flaske. Jeg forsøger at sige shyyy, nusse lidt osv, men ak nej. Han bliver mere og mere desperat og til sidst er han opløst i gråd. Han far en flaske 200 ml, drikker det hele og sover lidt videre, men vågner snart igen og ber om en flaske mere??? Igen prøver jeg men igen ender det med at han drikker.
Nogen nætter drikker han omkring 4 flasker. Det er jo ALT ALT for meget. Andre nætter sover han fra midnat til morgen uden mere, men de er i fåtal.
Jeg er meget bevist om at give ham tryghed og nærvær. Jeg rummer ham og ved at han reagerer på hans dagligdags mange nye udfordringer. Da han ikke har sprog er han jo nød til at vise mig på anden made at han har det svært.
Men Helen. Mit hjerte bløder når min lille dreng ikke trives og jeg spørger nu dig. Hvordan hjælper jeg ham bedst igennem denne periode. Og ikke mindst.... hvordan hjælper jeg ham af med alt den mælk om natten, uden de berømte "kampe" (hader det ord) og til en mere sammenhængende søvn, hvilket ville være mere givtigt for den lille fyr.
Jeg ser virkelig frem til dit svar.
Knus fra Pernille