Brev:
Putning og mange opvågninger om aftenen samt natten
26. august 2010
Alder:
6 mdr.
Putning og mange opvågninger om aftenen samt natten
Hej Helen
Jeg har valgt at blive medlem, da jeg har brug for råd og vejledning i forhold til min datter på 6 måneder og 1 uge, da det er begyndt at påvirke min dagligdag en del at være i underskud af søvn.
Vi har problemer med 2 ting:
1) Putning om aften
Det skal siges, at vi nok siden fødslen har haft lidt svært ved at få Silje til at falde til ro om aften. På nuværende tidspunkt foregår det som følgende:
Ved 18-18.30 begynder vi at hjælpe Silje til at falde lidt til ro dvs. at hun sidder ved en af os med sin sut og sutteklud samt en bog eller legetøj. Hun sidder ofte og rokke i starten og forsøger at række ud efter andre spændende ting som er i nærheden af hende. Dog efter et stykke begynder hun at falde lidt til ro og begynder at læne sig tilbage.
Grunden til at vi er begyndt med denne rutine er fordi hun ofte om aften blev kuldet, hvis vi lod hende lægge og lege. Øjnene og kroppen kørte rundt samt hun råbte og grinte (lige som et 2 årigt barn, som har været oppe for længe og bliver lidt vild). Jeg ammer hende herefter ved begge bryster ved 19-19.30 alt efter hvor træt hun er. Nogle få gange har hun været ved at falde hen ved brystet og det har kun krævet 5-15 minutter at putte hende i hendes seng. Ellers spiser hun fra begge bryster knider sig i øjnene og hiver sig i ørerne.
Hun begynder at græde med det samme, at vi lægger hende i sengen, hun græder, gnider sig i øjnene og hiver i ørerne, drejer hele kroppen til side til side forsøger at komme om på maven mv. Vi tager hende op af sengen, når hun begynder at græde med tårer og kroppen dirrer og holder om hende og får hende til at falde ned (5-15 min). Herefter lægger vi hende igen og ja også kan vi begynde forfra.
Putning tager normalt 1 time eller mere. Vi har forsøgt at forlade rummet i nogle minutter, hvilket ikke har givet nogen positiv effekt. Vi forsøger at holde hende i hånden eller have hånden på hende, men hun skubber vores hænder væk med sine hænder. Det samme gælder sutten, som hun overhovedet ikke vil have og hun skubber ligeledes voldsom vores hænder væk og skriger voldsom, såfremt vi propper sutten i munden.
Det skal siges, at Silje ingen problemer har med at falde i søvn selv i sin barnevogn om dagen. Hun skal bare have sin sutteklud og sut også lægger hun hovedet til side. Vi behøver ikke at stå ved barnevognen eller vippe den eller andet.
Min mand og jeg har haft en diskussion om, om vi skal lade Silje ligge i sengen uden at tage hende op. Jeg har meget svært med dette, da jeg mener, at hun har brug for trøst og nærhed, når hun græder med tårer og dirre med kroppen. Min mand mener, at Silje er i alder nu, hvor hun bevidst kan begynde at spille på dette. Hvad er din holdning til dette?
Mine egne overvejelser:
- overtræthed, men har forsøgt at putte hende tidligere uden andet resultat
- behov for at få alle hendes indtryk ud fra dagen for at kunne falde til ro og sove ved at græde voldsom ved sengetid
- bange for mor og far går
- ønsker nærhed/tryghed for at falde i søvn
2) Mange opvågninger både om aften samt natten
Vi har i 1 mdr. haft problemer med, at Silje har flere opvågninger om aften samt natten. Silje sover fra alt mellem 19-21, hvorefter hendes opvågninger begynder 1 time efter. Hun vågner grædende og kører kroppen til side til side. Det tager dog kun lidt få minutter at få ro på hende enten ved hånd pålæggelse eller at tage hende op og rokke hende lidt eller sige shhhh ved den første opvågning.
Når jeg går i seng mellem kl. 22-23 vågner hun inden at jeg nærmeste åbner døren. Dette gør dog ikke så meget, da jeg ammer hende fra begge bryster. Herefter vågner hun ca. ved 24, 1.30/2.30, 4.00/5 og kl. 6.00, hvor hun står op. Hun vågner urolig og benene spætter og hun græder, skriger eller råber underligt. Vi har tidligere kunne give hende sutten eller lægger en hånd på hende og hun faldt i søvnen, dette vil hun overhovedet ikke have og hun reagerer på sammen måde som ved putningen, hun skubber vores hånd væk.
Jeg tager hende herved op og forsøger at trøste hende, men hun laver flitsbure med kroppen, når jeg tager hende op og det er svært for mig at holde hende. På et tidspunkt får vi dog ro på hende og hun falder hen i armene. Når jeg har vanskeligt ved at få hende til ro, får hun lov til at ligge i vores seng og jeg lægger hende helt ind til mit bryst på siden og det kan som regel få hende til at falde ned og hun sover videre i vores seng (hun har fortsat opvågninger). Når det er helt håbløs giver jeg hende også lov til at sutte på mine bryster.
Det er min opfattelse, at hendes opvågninger ikke skyldes sult. Jeg havde nemlig en tendens til i begyndelsen med hendes mange opvågninger at amme hende og hun spiste selvfølgelig. Jeg besluttede derfor at tage et pr. nætter, hvor jeg holdt mig vågen og ikke ammede hende for at finde ud af, om det reelt var sult. Hun faldt i søvn uden mælk og var/er ikke specielt sulten kl. 6.00, hvor jeg tilbyder hende bryst.
Det der er meget underlig for os er, at Silje ikke tidligere er vågnet om aften eller natten grædende. Hun har altid vågnede ved at være urolig og måslet i sengen og søgte et bryst. Dette var fordi hun var sulten. Hendes bedste søvn var tidligere om aften fra kl. 20-24.
Det er ved at være ret hårdt både ikke at kunne forstå sit barn og møde hende i hendes opvågninger samt ikke få min nattesøvn. Dette betyder ofte, at jeg ikke har energi til hende om dagen og lege med hende eller selv tage ud og være sammen med andre mennesker … for jeg tænker hele tiden på, at jeg bare ønsker at få noget mere søvn.
Mine egne overvejelser:
- går fra en søvn fase til en anden og bliver forskrækket / drømmer
- er eventuelt ikke vågen, hvorfor hun laver flitsbure
- behov for nærhed og tryghed og vil helst være i nærheden af mor, da hun tidligere har sovet meget i vores seng.
- Lydfølsom da hun bevæger så uroligt i seng, såfremt vi bare bevæger os på gangen. Vi forstyrrer hendes søvn om natten, da vi sover i samme rum. Der er dog ikke mulighed for eget værelse. (hun sover dog på altanen ud til en stor vej med masser af larm i dagtimerne)
- Uro i maven/tarmen, da hun spiser meget inden sengetid
- Uro i kroppen, da hun har udvendig børneeksem, som hun ikke længere har svamp i efter endt behandling. Hun klør ikke længere på hendes krop.
Kort beskrivelse af Silje
- dagtimerne en utrolig glad og aktiv barn, som er nysgerrig og udfordrer sig selv meget især fysisk.
- vender sig både fra ryg til mave og omvendt.
- kommer rundt i rummet ved at vippe til side til side og få fat i hendes legetøj eller ”andre” spændende ting.
- er ofte meget passiv og observerende ved samvær med andre børn, men når vi kommer hjem efter et besøg med andre børn, gør hun nogle af de ting, som de kan, næsten inden at vi når at komme ind af døren (fx råber meget højt, cirkler rundt om sig selv eller forsøge at komme op på alle fire).
- Yderst sjældent at hun græder i dagtimerne
Kort beskrivelse af hendes madindtag samt søvn
Kl. 6.00: Amning fra begge bryster (ofte aldrig været særligt sulten om morgen)
Kl. 8.00: Havregrød med jordbærmos samt lidt vand (1 dl. Havregryn, 2 dl. Vand, ½ dl. Modermælkserstatning. Hun spiser 2/3 del af portionen)
Kl. 8.15/8.30 til 9/10/11: Formiddagslur og ammes efter lureren.
kl. 12-13.30: Majsgrød med æblemos / kartoffel-og grønsagsmos (nogen gange spise hun et pr. skeer til 2 dl.)
Middagslur: 2 timer efter formiddagslur af ca. 45 min-1 times varighed.
Mellem kl. 14 og 16: Amning
Kl. 14/15/16: Eftermiddagslur af 45 min - 1 times varighed
Kl. 17.30 / 18.00: 2 dl. Kartoffel- og grønsagsmos samt vand
Kl. 19/19.30: amning fra begge bryster
Kl. 22-23: Amning fra begge bryster.
Det skal gøre opmærksom på, at jeg tidligere kun har ammet hende fra 1 bryst ved hvert måltid fra fødsel og til 5 mdr. alder. Hun har nu behov for mad fra begge bryster. Derudover har Silje aldrig ville ammes inden en lur, hvorfor hun aldrig er faldet i søvn under amningen. Hun har altid først spist efter en lur.
Jeg har læst din bog: ”Sådan får du dit barn til at sove”.
Hilsen