Svar: Putning og mange opvågninger om aftenen samt natten
26. august 2010
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine overvejelser, du har gjort dig rigtig mange tanker og der er sandsynligvis flere ting som spiller ind :)
Når jeg læser din beskrivelse af Silje, så får jeg et billede af en aktiv lille pige, som følger utroligt meget med i verden og hvad der sker omkring hende. Hun lyder til at være meget opmærksom på omverdenen, at være en pige som studerer og opfanger rigtig mange ting. Hun lyder også til motorisk at være rigtig godt igang og som om at hun nyder at bruge sig selv.
Det at hun mentalt og motorisk er meget aktiv er rigtig godt og vigtigt i forhold til at føle sig træt og have behov for at sove. Hun skal aktiveres rigtig meget i sine vågne periode, for at sove godt og det er vigtigt at du er opmærksom på netop at få hende stimuleret både motorisk og mentalt. MEN; når det er sagt, så er det også sådan at alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes når hun sover og derfor drømmer hun også meget og sover meget uroligt... Så det er en balance I skal finde, - hvornår er aktivitetsniveauet passende, hvornår er det for meget og hvornår er det for lidt - og det er svært :)
Hun har en alder nu, hvor de fleste børn vil kunne nøjes med to lure dagligt. Ofte vil de trives rigtig fint med en kort formiddagslur på måske 1 time og en middagslur på 2-2½ time og eftermiddagsluren springes over. Det er sådan, at al søvn der ligger efter kl. 16 naturligt vil æde af nattesøvnen og det kan gøre at hun f.eks. skal puttes senere til natten eller at hun vågner i løbet af natten ... Så hos jer, kunne det godt være en god idé at forsøge at finde en dagsrytme, hvor hun kun sover 2 lure dagligt og så netop få hende puttet kl. 19.30-20, hvor hun så sandsynligvis vil være mere parat til at sove.
Hun har også brug for at få mad i hånden, mad at gumle på. Det vil stimulere hende mentalt og vil være en af de aktiviteter hun nu har brug for - og så vil det faktisk også være rigtig godt, hvis du nu kunne begynde at amme hende inden hun skal sove. Du skriver at hun ikke har haft en sådan rytme før - og det er helt fint - men jeg er helt sikker på, at det vil hjælpe jer rigtig meget, hvis du kunne få hende ind i en rytme, hvor hun får mad, når hun vågner af en lur og bryst inden hun skal sove næste lur.
Du fortæller at hun tidligere kunne nøjes med et bryst af gangen, men nu har brug for begge bryster og det siger mig, at hun skal have mere rigtig mad. Det kan ikke udelukkes, at hendes opvågninger om natten også skyldes et øget behov for rigtig og mere mættende mad ... og jeg er derfor ikke helt enig med dig i at Silje ikke er mere sulten :)
Mit forslag til en dagsplan, tilpasset dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur sover ca 1 time
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden som hun selv kan sidde og gumle på, opbløde med spyt, kan også få lidt agurk at sidde med, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 og sover her ca 2-2½ time.
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden, virker hun meget sulten her må hun også gerne få lidt flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop og må også gerne ammes her eftermiddag (det kan være godt at amme hende eftermiddag, for at sikre at hun får mælk nok og ikke behøver søge det om natten)
Eftermiddagsluren springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, hun kan få lidt sovs på sin mos, indmaden af en frikadelle moses ned i grøntsagerne, lidt laks eller lignende, vand af kop. Og igen tilbydes lidt brødskorper eller lignende at gumle på.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover i egen seng til næste morgen tidligt, hvor hun så kommer over til dig og ammes og sover videre.
Det gennemsnitlige søvnbehov for børn i 6 måneders alderen er 14½ time i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan at barnet sover ca. 11 timer om natten (afbrudt af amning) og ca 3½ time i løbet af dagen og at det er gennemsnitligt betyder at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre. Tidspunkterne for søvn i løbet af dagen og varigheden af barnets lure om dagen, vil naturligt spille ind på nattesøvnen og jeg håber at min plan derfor kan give et billede af, hvad det er I skal arbejde hen imod, for at få mere rolige nætter.
Når det er sagt, så er det også sådan at børn i 6 måneders alderen naturligt sover uroligt. De er i den alder i stand til at trille omkring, dreje om egen akse, få fat i deres tæer osv. og de gør dette også når de sover. De er dog stadig så små at de ikke mestrer at få sig lagt i en god stilling igen og derfor vil børn i denne alder naturligt have brug for hjælp til stillingsskift om natten.
Jeg er bestemt ikke tilhænger af at Silje skal ligge i sin seng og være ked af det, når hun skal sove. Hun er på ingen måde beregnende og kan slet ikke tænke udspekuleret. Hvis hun græder, så er det fordi hun har brug for jer, det er et reelt behov og udtryk for hjælp til at finde ro.
Det er korrekt at hun om aftenen kan have brug for hjælp til at overgive sig til søvnen, fordi hun oplever så meget. Her vil hun godt kunne græde i 2-3 minutter, der er altså tale om kortvarig gråd hvorefter hun så vil falde til ro med sin putteklud præcis som hun gør om dagen.
Hun har ingen fornemmelse for hvor I er, når hun ikke kan se jer og hun har et naturligt stort behov for fysisk kontakt og nærhed. I kan ikke forvente at hun om aftenen kan lægges til at sove som hun kan om dagen, netop på grund af hendes alder og den udvikling hun går igennem og jeg ser ingen problemer i at du f.eks. lægger dig med hende og ammer hende i din seng, hvis det lige nu giver hende ro og gør at hun så derefter sover bedre. Så kan du sikre dig at hun ikke falder ud af din seng og når du så selv skal sove, så kan du amme hende igen og der flytte hende over i egen seng, hvor hun så kan sove til næste morgen tidlig. En sådan metode vil også være helt okay for mig, som I beskriver situationen. For ja - hun har ganske givet behov for nærhed for at falde i søvn.
En anden mulighed var at give hende en flaske, hvis hun vil have det. Det vil jo kunne gøre at også far kan putte og fordelen er også at hun kan få flasken i sin seng og dermed undgå at blive flyttet. Hun kan få lov til at falde i søvn der, hvor hun ligger, der hvor roen er faldet over hende. I givet fald bør madrassen eleveres lidt, så hun ligger højere med hovedet ...
Jeg håber at ovenstående tanker og plan for dagen hjælper videre på vej og viser, hvad I kan arbejde videre med. Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske