Brev:
Gider ikke mad for tiden - manglende fokus
26. august 2010
Alder:
2 år
Gider ikke mad for tiden - manglende fokus
Kære Helen
Håber du har fået udgivet din nye bog - Glæder mig til og se den på gaden :-)
Jeg skriver til dig - ang. vores datter og hendes manglende lyst/fokus ved måltiderne for tiden - faktisk så
sagde min mand forleden "kan du ikke prøve og skrive til hende sundhedsplejersken på nettet " :-) - og jo det vil
jeg med glæde gøre, da jeg altid synes jeg får nogle brugbare svar tilbage fra dig.
Vores datter fylder 2 år om et par dage og der sker virkelig meget med hende i øjeblikket og udfordringerne er nogle
dage rigtig store og næste dag glider det hele bare derud - dagene er meget forskellige og jeg har indtryk af, at hun giver alt hvad hun har i sig af energi nede i vuggestuen, hun er ihvertfald træt når vi kører hjem.
Vi har lidt problemer med og få hende til og indtage mad ved måltiderne for tiden - hun vil gerne dække bord, og sætte sig op når maden kommer på bordet men så stopper interessen så dér. Hun kigger på tallerknen og danner sig næsten et overblik over om der er noget hun gider spise - sådan ser det ihvertfald ud. Hun elsker kød, fisk - ja alt andet end kartofler og grønt er et hit for tiden. Vi tager altid maden med over til spisebordet og anrettet så der en tallerken til hende med lidt forskelligt (dvs gryder, skåle, sovseskål) står fremme. Hun tager et par bidder - og gider så ikke mere - og siger "ned ned" og så er hun klar til og forlade måltidet igen - nogle gange hjælper det og få hende over på skødet, andre gang ikke.
Hun får 1/2 bolle med ost når vi kommer hjem ved 16:30 tiden og evt. en tomat eller andet grønt (hun får frugt i vuggestuen kl. 14) så når vi kommer hjem er hun altid klar til et lille mellemmåltid. Aftensmaden spiser vi ved 17:45-18 tiden.
Vi har som du ved fra mine tidligere breve haft indført aftenssnack/godnat mad kan vi også kalde det - det kan være en lille tallerken med riskiks, soltørret abrikos, havrefras
eller andet - og hun hygger sig altid sammen med det - og vi har en stille stund i sofaen inden sengetid. Nu siger min mand så om hendes sparsomme indtag til hovedmåltiderne skyldtes
at hun altid ved at hun får tilbudt noget inden hun skal i seng ?... Jeg mener ikke hun er stor nok til og udtænke det, men vil selvfølgelig lige høre din holdning om det og om det kan have en sammenhæng. Han siger også at på et tidspunkt giver man jo slip på aftenssnacken så hendes sidste måltid på dagen er aftensmad, men hvornår mener du at vi skal stoppe?
Hendes indtag til morgenmaden er også begrænset for tiden - spiser ca. 1/2 bolle med ost+vand. Gider ikke havregrød mere, havregryn med mælk heller ikke. Kunne godt tænke mig lidt ideer til hvad vi ellers kunne tilbyde - hun gider heller ikke youhurt.
Jeg synes vi har et afslappet forhold til det med mad - men nogle gange har hun bare svært ved og holde fokus ved bordet og vil hellere alt muligt andet (lege f.eks) - skal vi bare tage det afslappet og hvis ikke hun gider spise så må hun vente til næste måltid - og hvor længe skal der ca. gå mellem hvert måltid ?
Hun vil næsten altid spise hvis hun fik lov og tage det med rundt, men det vil vi ikke acceptere og holder fast i at måltider indtages ved bordet, med mindre at vi er på tur hvor hun sidder i autostolen, klapvognen eller vi er udendørs.
Hun spiser generelt meget varieret, men kan godt lide sådan lidt bitre, syrlige ting - ikke så meget til søde sager som jeg har skrevet til dig om for noget tid siden (bortset fra vingummi, dem har hun smag for :-)) Hun elsker f.eks oliven, feta, soltørret mango, og chips (hvis hun fik lov kunne hun leve af dem tror jeg) men hendes lyst til og smage på nye ting er ikke så stor - lavede en lækker smootie igår med jordbær og andre ting - hun vil ikke engang smage på det til min store ærgelse, synes det er så frisk og lækkert indimellem.
Nå det blev en lang smøre - men skal jo have det hele med for at du kan give et så korrekt svar tilbage som muligt:-)
Hilsner L´s mor