Svar: Gider ikke mad for tiden - manglende fokus
26. august 2010
Alder:
2 år
Kære L´s mor
Jeg er helt enig med dig i at lillepigen skal sidde ved bordet, når I spiser og at I skal holde faste i disse regler. Det er ikke okay at rende rundt med mad i hele huset :)
Jeres datter er en sund og glad pige i god udvikling og som så vidt jeg ved, vokser og trives som hun skal. Hun får altså den mængde mad hun har brug for - også selvom I synes at hun nogle gange spiser sparsomt og lidt ensidigt.
Du har ret i at morgenmaden er vigtig og at grød er en god måde at starte dagen på. Men man kan jo godt forstå at hun kan blive træt af det og her er det fint at I forsøger med ½ havregrynsbolle eller lignende i stedet. Også almindelige havregryn med lidt sukker og mælk vil være helt okay og så kan du også en gang imellem give hende minifras, yoghurt med mysli eller rugbrødsdrys - hvad hun nu kunne tænkes at ville have. Det er altid bedst at vælge noget som mætter over længere tid og her er havregryn bedre end yoghurt, men variation er helt okay netop for at hun ikke skal køre træt i det.
Hun skal stadig have mange måltider i løbet af en dag og det er således rigtig godt, hvis hun spiser morgenmad, frokost og aftensmad og derudover også spiser lidt om formiddagen, om eftermiddagen og måske inden sengetid ...
Frokost og aftensmad bør især indeholde grøntsager, kød og fisk - så behovet for netop protein og de vigtige fedtstoffer dækkes godt. Også ris og pasta er godt til børn og det kan fint gives både til frokost og aften og derudover også groft brød. Frugt, brød, surmælksprodukter er ofte det vi bruger som mellemmåltid, for på den måde at få varieret barnets indtag over hele dagen.
Det er super dejligt at hun er glad for netop kød og fisk. Børn kan tit rigtig godt lide retter med hakket kød og du skal her være opmærksom på at du jo kan bruge stort set alle former for kød, - kylling, kalkun, kalv, svin, oksekød, lam - og på den måde kan du varierer hendes indtag yderligere. Brug også gerne krydderier i madlavningen, børn kan tit rigtig godt lide at maden smager af noget og også grøntsager kan blendes og puttes i en kødfars og på den måde kan du få yderligere variation i hende. Husk i øvrigt også på at i hjemmebagte boller kan du også bruger gulerod, spinat eller bage kartoffelboller, for at få mere variation ind ... :)
Fisk kan blendes og blive til rigtig dejlige fiskefrikadeller, du kan købe færdig fiskefars eller du kan selv lave fars af f.eks. laks, torsk eller hellefisk. Fiskefilet vil mange børn gerne spise og det vil her være helt okay at give hende lidt remoulade og citron. Faktisk er 'dyppelse' som remoulade, forskellige former for dressinger og også sovs en rigtig god idé til børn, det kan gøre at de spiser lidt mere, hvis de kan dyppe maden ...
Vær opmærksom på ikke at gøre alt for meget ud af selve spisesituationen og giv hende ikke alt for meget opmærksomhed, når hun kniber munden sammen. Sidder hun for bordenden, så flyt hende ned på siden af bordet, så hun ikke sidder der og troner med begge forældres øjne på sig - det er vigtigt at hun får madro :)
Hun har jo en alder, hvor hun naturligt vil prøve flere og flere grænser og det er fint - det er et sundhedstegn. I må prøve at opfordre hende til at spise maden ved bordet og vil hun ikke og er der skrig og skrål, så lad hende komme ned, lad hende lege, mens I spiser videre. Når hun så atter viser interesse for maden og virker sulten, så hold fast i at hun igen skal sætte sig ved bordet og spise - for det er der at maden indtages. Maden skal spises under god og hyggelig stemning. Der serveres den mad, der er på bordet. Der laves ikke speciel mad.
Hvis hun ikke spiser andet end kødet en aften og springer grøntsagerne over - så fred være med det. Hvis hun ikke spiser andet end pasta en aften, så går det også - gør ikke for stort et nummer ud af det. I perioder er børn ikke glade for kogte grøntsager og vil hellere spise råkost og det er også fint.
Godnatgrøden synes jeg umiddelbart at I skal bibeholde. Og ja måske er hun ved at nå en alder, hvor hun godt ved at hun bliver tilbudt noget andet senere - det sker jo også om morgenen og til frokost osv. - ikke kun til aften - og hvad gør det ... Jeg synes ikke det er problematisk, så længe hun tilbydes sunde næringsrige måltider og det skal godnatmåltidet også være.
Der er i princippet derfor heller ikke noget i vejen for at hun som godnatmåltid tilbydes en frikadelle og en kop mælk, hvis hun slet ikke har spist noget kød om aftenen - men en grød er ofte lettere at spise, når man er træt, det glider lidt lettere ned og det ligger godt i maven ... Et godnatmåltid må gerne være en fast del af ritualet i flere år, hvis både barn og forældre trives med det :)
Pas på ikke at spørge hende for meget, hvad hun vil, fordi hun stadig er så lille at hun ikke kan vurdere det. Hun svare impulsivt og det vil være helt normalt at hun to minutter efter hellere ville have noget andet. Så tag beslutninger for hende, det er jer der bestemmer, hvad måltidet består af, hvad tilbud hun får :)
Du spørger hvor længe der skal gå mellem hvert måltid ... tja .. et morgenmåltid vil ofte være omkring kl. 7, et formiddagsmåltid ca 9.30, frokost kl. 12, eftermiddag 15.30, aften kl. 18 og godnatmåltid kl. 20 ...
Med hensyn til manglende fokus, så hjælper det ofte at servere maden i en tallerken som er rumopdelt og gerne en ensfarvet tallerken. Så kan du ligge lidt forskellige fødevarer i hvert rum og det gør det mere overskueligt for hende. Sammesæt maden så den appellere til hende i farverne og husk så 'dyppelsen' som kan gøre det lidt sjovere at spise :)
Og ellers er det godt at have et afslappet forhold til maden og spisningen, præcis som I også forsøger :)
Håber ovenstående hjælper videre - et stort tillykke med 2 års fødselsdagen, jeg håber I får en rigtig dejlig dag! Og hils så din mand mange gange fra mig og fortæl ham, at det er rigtig dejligt at høre, at han opfordrer dig til at spørge mig :)
Rigtig god weekend til jer alle tre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske