Svar: Rytme og mad - 5 mdr.
26. august 2010
Alder:
5 mdr.
Kære "lidt mindre" trætte mor
Dejligt at høre at du har kunne bruge mit tidligere svar og at det har givet lidt ro i den lille familie :)
Når din dreng bliver 6 måneder, vil det være rigtig fint at følge den plan jeg tidligere har sendt dig og det vil her være super godt, at variere hans indtag af forskellige fødevarer så meget som muligt.
Du må gerne give ham grød af de lidt grovere typer, det kan være havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Også brødskorper i hånden vil være rigtig fint - du kan i babykøkkenet her på siden se hvordan du laver netop ristede rugbrødsbjælker og det må han gerne få. Du kan også skære en skive agurk på 1½ cm tykkelse, fjerne kernerne i midten, så det bliver til en agurkering og sætte den på hans finger. Så kan han lettere holde fast på den og bruge sine gummer på den.
Du har naturligvis ret i at nu hvor han har fået tænder, så skal du være ekstra opmærksom fordi han let får bidt stykker af. Derfor må han aldrig sidde med noget i hånden uden at være under opsyn og det er også vigtigt at du udskifter det han sidder med, når det bliver for snasket, så må han få noget nyt :) Sådan noget som æblebåde det er meget hårdt og knækker let, så det ville jeg ikke give ham, men en appelsinbåd vil han f.eks. godt kunne sidde og sutte saften ud af :)
Visse ting er du nødt til at holde for ham og lade ham sutte på imens du holder, det vil være helt fint at gøre det, fordi det stadig er dejligt for ham at få noget at sutte på og det er med til at stimulere ham mundmotorisk - øvelse gør mester :)
Du skal give ham mos som smager af noget, mos som tager udgangspunkt i den mad som I andre spiser. De gammeldagsretter er ofte rigtigt gode og han må få rigtig mange ting.
Du kan lave mos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv. Så brug de grøntsager I andre skal have til aften og kog en mos til ham af dem.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Du kan lave maden selv, eller du kan give ham mos fra glas, det er også okay. Du må meget gerne lave lidt sovs med sødmælk og så give ham grøntsager moset med lidt sovs. Hvis I f.eks. får lidt kødsovs, hvor kødet har stået og små simret på panden i tomatsovs krydret med timian, løg og oregano, så må han gerne få lidt af dette på sine grøntsager. Du kan også give ham indmaden af en frikadelle eller lidt laks lavet i ovnen ned i grøntsagsmosen, så du på den måde tager udgangspunkt i den mad I andre spiser. Det er både praktisk og økonomisk fornuftigt og samtidig også fint netop at lære ham at spise samme mad som I andre :)
I al hjemmelavet mad skal tilsættes 1 tsk. fedtstof i hver portion og derudover også mælk, det er vigtigt at hans mad energiberiges ekstra. Og hvis I bruger meget salt, så bør du tage mad fra til ham før du salter eller alternativt gå over til at bruge bordsalt.
Du kan give ham kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give ham fisk - kogt eller lavet i ovnen - De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og her må han gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden. Du skal naturligvis mose eller blende maden til en konsistens som passer ham.
Mælkebehovet fylder stadig mere end indtaget af fast føde og det er fortsat vigtigt at han får skemad, når han vågner og mælk inden han skal sove - jvf. tidligere plan. :)
Du må gerne øge ham i mængde, så han stille og roligt kommer op på at spise 1 dl. 3 gange dagligt, men det er vigtigt at du øger ham stille og roligt, så han kan følge med. Hvis du giver ham for meget skemad, så risikerer du at han pludselig lukker munden og slet ikke vil have det, du kan også risikere at han ikke drikker mælk nok og at han får problemer med forstoppelse. Så det er vigtigt at finde balancen mellem at give ham skemad og samtidig også sikre hans mælkeindtag og derfor kan du ikke bare overlade det til ham at spise det han vil, du er nødt til at styre det lidt :)
Jeg vil anbefale dig at købe sundhedstyrelsens bog "Mad til spædbørn og småbørn" som du får på apoteket. Og brug så også babykøkkenet her på siden som inspiration til hvordan du laver mad til ham :)
Og ja - tænder kan give meget uro, især lige der hvor de bryder igennem. Nogle gange er de første tænder værst, det gør rigtig ondt på barnet, andre gange opdager man slet ikke at de er på vej, men overraskes over at de pludselig bare er der ... andre gange er kindtænderne de værste .. Igen faste regler her :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske