Svar: Vil ikke sove i dagplejen
26. august 2010
Alder:
15 mdr.
Hej med jer
Du har naturligvis ret i at Liva har brug for sin middagslur og det lyder jo også som om at hun hjemme fint kan falde i søvn midt på dagen, fordi I der har ro, fast struktur og hun føler sig mere tryg ...
I hvert fald lyder det som om at hun i dagplejen har rigtig svært ved at skulle sove, måske fordi der er andre børn, foregår andre ting, hun sover et andet sted, puttes på en anden måde osv.
Liva er jo en lille pige, der har været igennem rigtig meget, hun har været til en del undersøgelser, har været indlagt osv. i sit korte liv og har derfor også skulle sove forskellige steder - nogle gange hvor det har været forbundet med ubehag og måske direkte har gjort ondt. Det kan ikke udelukkes at det påvirker hende og er medvirkende til at hun har rigtig svært ved at sove i dagplejen. Hjemme er ikke forbundet med de samme følelser, men derimod med tryghed, ro og mere stabilitet så her sover hun bedre ...
Medicin får hun dagligt også hjemme, så det burde ikke være årsagen til at hun har svært ved at sove ... men baggrundshistorien kan som sagt spille ind.
Måske kan det hjælpe, hvis hun har sin egen barnevogn med i dagplejen, så hun kan puttes et sted hun kender og føler sig tryg ved? Måske kan det hjælpe, hvis dagplejer kan putte hende indendøre, evt. i en seng, måske en rejseseng - et eller andet, som kan afskærme Liva og gøre hende mere tryg, måske sove i et rum, hvor de andre børn ikke sover og dermed ikke forstyrrer. Måske har hun netop brug for at sove sammen med de andre for at spejle sig i dem og se at de skal det samme som hun skal ...
Jeg synes I er nødt til at prøve jer lidt frem og finde ud af, hvordan I eller dagplejer kan putte jeres datter bedst muligt. Hun er en lille pige, som kræver lidt ekstra og det er vigtigt at dagplejer kan give hende den tryghed og regelmæssighed som hun har brug for.
At hun skriger fuldstændig ulykkeligt dur naturligvis ikke. Det er vigtigt at hun er tryg og ikke forbinder det at skulle sove med noget ubehageligt. Og hvad skal der til? Kan dagplejer sidde hos hende, kan hun putte hende i nærheden af sig selv, så Liva kan se hende og vide at hun ikke er ladt alene ...
For mig at se er I altså nødt til at holde et møde om, hvordan man i en periode kan gøre forskelligt for at få Liva til at sove, evt. få den pædagogiske konsulent med til mødet, så dagplejer også får den støtte hun har brug for. Måske kunne hun skånes for at få 'gæstebørn' i en periode, så hun netop bedre kan hjælpe og være der for Liva - netop fordi hun er en pige, som har brug for lidt ekstra. Og det er en periode.
Jeg håber det kan lykkes for jer at få holdt et givtigt møde, rigtig meget held og lykke :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske