Svar: Sover afbrudt efter dagplejestart
26. august 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Victors stolte mor
Jeg er ikke i tvivl om at Victor lige nu gennemgår en fase, som er naturligt svær for ham. Han oplever rigtig meget nyt, bliver afleveret i dagpleje, er begyndt at gå rundt og verden synes pludselig større, han forstår stadig ikke hvor du er, når han ikke kan se dig osv. For mig at se, er der tale om en fase, om en periode og du skal naturligvis give ham det han udtrykker, når han vågner. Det er præcist som du skriver, sandsynligt at det hele falder lidt til ro igen, når han har vænnet sig til alt det nye og der sker ikke spor ved at han få en flaske med 100ml mælk om aftenen/natten for derefter at sove videre!
De fleste børn på 1 år vil have brug for at sove 13 ½ time i døgnet, ofte fordelt sådan, at barnet sover 11-11½ time om natten og 2-2½ time om dagen. Det er gennemsnitligt og det betyder at nogle børn sover lidt mindre og andre lidt mere. De fleste børn vil også i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt og jeg tænker, at det nok er det I skal prøve at arbejde lidt på.
Det er klart, at Victor har brug for sin morgenlur de dage, hvor han står meget tidligt op, men de fleste dage vil han måske godt kunne springe morgenluren over og så sove en middagslur på et par timer, samtidig med de andre børn.
Hvis han bliver puttet kl. 19 om aftenen og falder fint til ro der, så vil det være naturligt at han vågner kl. 6 om morgenen, så har han sove 11 timers nattesøvn, så kan han komme op og få morgengrød, blive afleveret i dagplejen og hun vil så kunne putte ham til middagslur kl. 11.30-12. Og ja - det er mange timer, at han så er vågen og måske vil det være for hårdt for ham - men så er man nødt til at være fleksibel. Det er en overgangsperiode og her vil han så måske have brug for at få en morgen/formiddagslur nogle dage og kan springe den over andre dage - og de dage, hvor han sover to lure, vil han naturligt have brug for at blive puttet lidt senere til middagslur.
Ingen kan sove på kommando - hverken børn eller voksne og det nytter ikke noget at dagplejer siger at han skal sove kl 12 - det kommer jo helt an på hvor meget han i øvrigt har sovet, om han har sovet morgenlur, formiddagslur osv. Han er trods alt stadig kun en lille dreng på 1 år og der er nødt til at være forståelse for at han lige nu har brug for lidt fleksibilitet.
Så de dage, hvor Victor tydeligt er træt og har brug for sin morgenlur, de dage skal han have den og så må han puttes senere til middagslur og forventes at sove en kortere middagslur. Og de dage, hvor han tydeligvis ikke vil sove, fordi han ikke er træt nok, de dage skal han have lov til at være vågen og så må han de dage puttes til en lidt tidligere middagslur :)
Og ja måske vil han sove lidt i underkanten i denne periode, netop fordi han oplever så meget nyt og får en måde motorisk og mental urolig søvn. Men han skal nok blive træt og begynde at sove mere igen, når han har vænnet sig til det hele :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske