Svar: Gulerodsstykker galt i halsen
26. august 2010
Alder:
16 mdr.
Kære J.
De fleste børn vil først omkring 1½ års alderen kunne tygge godt nok til at de kan begynde at spise råkost og andre hårde fødevarer ... og du har naturligvis ret i at der er forskel på om man har fire tænder eller 12 tænder - selvom gummerne er hårde så er det alt andet lige lettere at tygge med kindtænder end uden.
Der sker umiddelbart ikke noget ved at barnet får en lille smule råkost, kerner og lignende, som barnet har svært ved at tygge. Hvis barnet ikke tygger maden, men mere eller mindre bare synker den, så vil den komme ufordøjet igennem systemet. Det er derfor begrænset, hvor meget jeres dreng kan optage af gulerodsstykkerne, når han spiser dem .. Han må altså gerne få det, men hvis han ikke kan tygge det, har han ikke den store ernæringsmæssige fordel ved at få det. Dertil kommer at alt for meget mad, som børn ikke kan bearbejde ved at tygge det, kan give problemer med løs mave.
Jeg kan ikke se hvor store stykker gulerod de giver - umiddelbart lyder det ikke som om at det er særligt store stykker og der er jo også god træning i at lære at spise gulerødder ... I skal naturligvis sikre jer at han ikke får så store stykker, at han kan få dem galt i halsen, hvis han ikke kan tygge dem. Det må ikke kunne give en farlig situation.
Med hensyn til havregrød og morgenmad, så er det naturligt at han nogle gange har brug for noget andet. Alle former for grød kan bruges og du kan forsøge med variation af grød. Grød er en god starter på dagen og giver mæthed langt op af formiddagen.
Du kan også prøve med almindelige havregryn med lidt sukker og mælk, så han ikke længere får det som grød, men får det som det er og som du sandsynligvis selv ville spise det. Igen gælder, at han naturligt har lettere ved at optage grøden, men havregryn er okay med mælk - det opbløder dem også.
Havregrynsboller er også godt, du kan finde en opskrift på disse i babykøkkenet her på siden. De er gode til både børn og voksne :)
Og så er surmælksprodukter en god mulighed, de mætter dog ikke så længe og du bør se dig godt for - tjek sukkerindholdet. Gå ud fra at hvis der er mere end 10g sukker pr 100g så er produktet uegnet som morgenmad - det gælder også de forskellige morgencerealier man kan købe. Mange af dem er fyldt med sukker.
Minifras kan være en mulighed - også på en yoghurt naturel :)
Håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske