Svar: Vågner tidligt - 4 år
27. august 2010
Alder:
4 år
Kære Britta
Vi har en indre rytme, et indre ur som styrer hvornår vi er vågne, friske, trætte, har brug for at spise, slappe af, sove osv. Og selvom vi alle følger en nogenlunde ens rytme, hvor vi er vågne om dagen og sover om natten, hvor vi spiser brød, yoghurt osv. om morgenen og det passer bedre at spise flæskesteg om aftenen .. så har vi også lidt forskelle :)
Hos voksne taler man om A og B mennesker, hos børn kalder vi det for Ugler og Lærker.
Uglerne (B menneskerne): Kan ikke lide at stå op, de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen, der er der de er mest årvågne, aktive, effektive – der tænker de bedst, der arbejder de bedst.
Lærker (A menneskerne): Falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. For lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de vågner, de er udhvilede, de føler sig friske – de elsker at komme op og starte dagen og de vågner ofte kl 05 ...
Jeres dreng er ganske givet en lille lærke. Han har sin bedste tid på dagen om morgenen og det skal han et eller andet sted have lov til. Det går naturligvis bedste, hvis en af jer forældre også er morgenmenneske og står tidligt op, hvorimod, hvis I er ugler, som går sent i seng og gerne vil sove længe om morgenen, så kan det være en lidt svær situation :)
Du må et eller andet sted gå ud fra at din dreng sover, når han er træt og vågner, når han er udhvilet. Så når han vågner tidligt om morgenen, så må du gå ud fra, at det er fordi han der ikke har brug for at sove mere ... Men, når det er sagt, så er der dog lidt ting du kan gøre, for at se om det kan give jer lidt mere søvn hen på morgenstunden :)
Det vil for det første være rigtig godt at I holder fast i at han puttes om aftnen kl. 20. Det er en passende tid at komme i seng på, når man er 4 år og skal op og i børnehave næste dag. Et fast puttetidspunkt er vigtigt fordi det påvirker hans indre ur.
Det vil også være rigtig godt, hvis I kunne købe et mørklægningsgardin til hans værelse - de sælges billigt i både Jysk og i Ikea som rullegardin og det kan gøre at han sover længere om morgenen, fordi solens stråler holdes ude.
Og så skal du se på hvordan han spiser i løbet af dagen. Det er vigtigt at han spiser sundt og godt. Du må faktisk gerne give ham et godnatmåltid om aftenen - det kan være en grovbolle, en portion havregryn eller måske en havregrød - det må man gerne få selvom man er fire år. Det er få en portion mad inden han skal sove, kan gøre at han sover bedre og også sover lidt længere om morgenen.
Det er vigtigt at han om aftenen spiser det man kalder tryptofanholdige fødevarer, fordi det er med til at fremme søvnen. Det er f.eks. bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt. Så det er vigtigt at han om aftenen spiser en god aftensmad.
Og så kan du stille lidt frem til ham ved siden af sengen, som han kan tage om morgenen når han vågner. Et glas vand og et par kiks eller knækbrød vil være okay. Så kan han hygge sig med det og I kan få lov til at sove lidt længere inden han står hos jer og siger "moar ... jeg er sulten" eller lignende :)
Det er meget fint at I sidder hos ham og læser godnathistorie, det lyder trygt og godt - et godt ritual og en dejlig måde for ham at slutte dagen på. Hvis han er en meget tryghedssøgende dreng og det kan være derfor han vågner, måske fordi han drømmer, så kan I også lægge en madras på gulvet i soveværelset og lade ham komme ind på den om morgenen. Eller I kan lade ham gå ind og lægge sig mellem jer og se om ikke det kan få ham til at sove bare en time mere ... :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du kan bruge mine tanker lidt videre på vej :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske