Svar: Nan H.A og gylp?
27. august 2010
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Hvorvidt det er hensigtsmæssigt at blande NAN HA og Syrnet Allomin ... tja - her synes jeg faktisk du skal prøve at kontakte Nestle eller Semper for at spørge, hvad de vil foreslå.
Der sker i princippet ikke noget ved at give barnet mme af forskellige producenter, de smager forskelligt og det kan være okay at give barnet lidt variation. Men, modermælkserstatning er jo så præcist sammensat, at man ikke bør ændre på de blandingsforhold som producenten skriver på pakken og måden man blander NAN HA og Syrnet Allomin på, er sandsynligvis ikke ens. Derfor kan det være problematisk at komme begge dele i en flaske ...
I stedet vil jeg normalt anbefale at du fordeler det sådan, at du giver 3 flasker NAN HA og 3 flasker syrnet allomin og så giver det skiftevis, så din datter får enten eller og altså hveranden gang det ene og hveranden gang det andet...
At børn skulle gylpe mere af NAN HA har jeg ikke hørt, måske snarere tværtimod, fordi det er lettere nedbrydeligt og lettere passerer gennem mave og tarm - der er dog aldrig regler uden undtagelse :) Men måske er det netop fordi din datter lider af forstoppelse at du oplever at hun gylper mere. Når maden har svært ved at passere, så skal der jo ikke så meget til før det går den anden vej og kommer ud som gylp ...
Det er også sådan at børn der får flaske ofte gylper mere end børn der får bryst, så en forklaring på at hun gylper mere, kan altså findes her :)
Har I talt med lægen om, at laktulosen ikke virker og hvorvidt man skal gøre noget andet for at hjælpe jeres datter? Det kunne måske også være en idé at forsøge med en specielerstatning som Nutramigen eller Profylac - er jeres datter i risikogruppe for at kunne udvikle allergi? I givet fald vil det være godt at give hende disse erstatninger, som købes på apoteket ... Prøv at tale med jeres læge om, hvordan I skal forholde jer :)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske