Svar: Sove videre efter natamning
27. august 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Lene
Set fra rummet er vores planet halvt mørk og halvt lys, og på samme måde er din drengs døgn opdelt i lyse og mørke timer. Det mønster ligger dybt i os i form det biologiske ur.
Det indre biologiske ur, også kaldet den cirkadiske rytme, sidder i hjernen og fortæller os, hvornår vi skal være vågne og aktive og hvornår vi skal sove. Hos et lille barn er rytmen ikke helt etableret, barnet vil f.eks. naturligt have brug for at få mad i løbet af natten og vil derfor have søvnafbrydelser fordi det er sultent.
Hos os voksne kører det biologiske ur normalt uden problemer, men hos små børn skal det fin-tunes lidt. Derfor anbefaler man at man om natten ikke laver for mange aktiviteter, at man så vidt muligt ikke skifter barnet, ikke tænder lys, ikke stimulerer barnet for meget - men i stedet holder helt lav profil så barnet lærer at om natten sover man og at det er om dagen at man er vågen og aktiv ...
Det er også sådan at vi i vores rytme, naturligt har et tidspunkt på dagen og et tidspunkt om natten, hvor det er naturligt for os enten at være vågne eller at sove - og dette tidspunkt passer ofte netop med både dag og nat. Der vil naturligt i vores søvnmønster være en helt fast periode hvor vi sover lettere, hvor vi er mere årvågne. Ofte ligger dette tidspunkt omkring kl. 03 og det er derfor det ofte er lettere for os at stå op og gå ud at tisse osv. på det tidspunkt end det f.eks. er at skulle stige op en time før vækkeuret ringer.
Det samme mønster har vi om dagen - vi er årvågne og aktive når vi vågner og op igennem formiddagen, frokost og så dykker vi igen midt på dagen. Her har vi brug for en powernap og hvis vi ikke får en så klarer vi det ofte med lidt sukker og en kop kaffe, når vi er voksne, hvor børn ofte har brug for en middagslur ... :o)
Men når man ser over et døgn, så er der altså et peak kl. 03 om natten, hvor vi sover let og gerne står op, hvis vi skal tisse osv. og det modsatte dyk om dagen omkring kl. 15, hvor vi ofte er trætte og godt kunne have brug for et hvil.
Det sker nogle gange, at børn har et søvnmønster, hvor de netop sover lur kl. 15 og tydeligt vågner kl. 03 og hos jer lyder det faktisk som om at jeres dreng naturligt har en sådan rytme ... Der er altså en sammenhæng mellem tidspunktet hvor han sover om dagen og tidspunktet, hvor han vågner om natten.
Og dertil kommer så det faktum at du om natten stiger ud af din seng, bærer ham ind i stuen og ammer ham der. Der sker altså nok lidt for meget aktivitet om natten ... Han har en alder nu, hvor han er tydeligt meget bevidst om hvad der sker, hvor han er, hvad I laver og derfor begynder han nu at pludre med dig om natten, hygger sig med denne stille stund. Han er årvågen og klar til at snakke - men jeg kan godt forstå at du ikke er det :)
Spørgsmålet er om du kan forsøge at amme ham i soveværelset, så han ikke behøver blive flyttet ind i stuen og måske derfor atter lærer at få bryst og sove videre ...
Ellers må du nok vente på at hans rytme ændres i takt med at han bliver ældre, begynder at kunne nøjes med kun to lure i løbet af dagen, får skemad og ændrede spisetider osv ... Det vil sandsynligvis også give jer ændringer om natten :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske