Brev:
Søvn, sover sent
27. august 2010
Alder:
22 mdr.
Søvn, sover sent
Hej Helen
Det er desværre ikke så længe siden, jeg sidst skrev til dig. Men det går desværre ikke bedre med at få min datter til at falde i søvn om aftenen. Inden jeg nåede at få svar på mit sidste brev, begyndte jeg at putte hende en del senere for at bryde det mønster, at hun var så ked af det, når hun blev lagt i seng, og det hjalp faktisk.
Så har jeg prøvet at rykke putte tidspunktet frem, så hun kom tidligere og tidligere i seng, og håbede på det kunne lykkes at få hende puttet kl 20. MEN når jeg putter hende før kl 20.45, er det hun begynder at være ulykkelig og rækker sine arme op til mig og siger op til mor. Hvis jeg siger at jeg bliver ved hende og at nu skal hun sover, bliver hun rigtig ked af det, og det tager op til 3 kvarter at putte hende, hvor hun er ked af det, rejser sig op og lægger sig ned et utal af gange.
Jeg synes, hun virker træt, omkring kl 20 (og egentlig også før, allerede om eftermiddagen pylrer hun og tingene kommer nemt til at drille hende), og jeg vil også gerne have lidt voksentid om aftenen, der er jo også nogle praktiske ting der skal ordnes. Jeg synes da også, det er alt for sent for en pige på knap 2 år at komme i seng kl 21 el senere. Jeg tænker, det er pga hun har svært ved at give slip og lægge sig og slappe af (storebror havde noget af det samme omkring 2 år).
Men kan det simpelthen være fordi hun ikke har brug for mere søvn? Hun skal op ca kl 6 om morgenen, og hun sover højst 1,5 time i dagplejen, og hun kan da heller ikke undvære en middagslur nu eller kan hun? Jeg synes, det er svært at vurdere. Men hun putter sig faktisk bedst, når kl er over 21, men så er hun også så træt. Jeg er da også bekymret over at give et stort søvn underskud, hun har jo bestemt også brug for søvn, så hun kan udvikle sig osv.
Hun sover stadig i hendes tremmeseng, jeg har prøvet at tage hende med ind i min seng, men så kravler hun bare ned og siger mor sover og går ud af rummet. Så jeg ”tør” ikke rigtig tage hende ud, jeg ved slet ikke, hvordan jeg skal få hende til at blive i en seng, hun lige kan hoppe ud af.
Ser frem til at høre fra dig.
Hilsen Mor til 2