Svar: Søvn, sover sent
27. august 2010
Alder:
22 mdr.
Kære Mor til 2
De fleste børn omkring 2 års alderen vil stadig have brug for en middagslur dagligt. De vil ofte sove ca 13 timer i døgnet og ud af disse timer vil deres middagslur vare 1-2 timer.
Det er dog også sådan at børn godt i perioder, kan have brug for at sove lidt mindre end i andre perioder og præcis som du beskriver, at du også oplevede med din søn, så kan din datter godt lige nu have en alder, hvor hun 'ikke vil sove tiden væk' men vil sove mindre end gennemsnitligt forventet. Og det er okay. Det vigtigste er at du forsøger at holde fast i et godt og trygt putteritual, at hun puttes på en rolig og omsorgsfuld måde og forbinder det at komme i seng med noget trygt, dejligt og rart.
Det lyder hos jer som om at lillepigen fint kan falde i søvn, hvis du først putter hende kl. 21 også selvom hun viser træthedstegn en time før og jeg synes faktisk at du i en periode skal forsøge at putte hende kl. 21. Jeg ved godt at hun skal tidligt op og samlet set så kun sover måske 9 timers nattesøvn, men så må det være sådan - det er en periode. I løbet af dagen skal hun fortsat sove en middagslur på 1-2 timer.
Du vil sandsynligvis opleve at hun inden for nogle uger vil begynde at blive mere parat til at blive puttet tidligere igen. Og ved at du har holdt fast i et godt putteritual, har gjort hende tryg ved det at skulle sove osv. så vil du naturligt opleve at du kan bibeholde dette ritual, selvom hun puttes tidligere og tidligere. Du fortæller at du har forsøgt denne metode allerede, men måske er du gået for hurtigt frem. I hvert fald lyder det som om at din datter har brug for mere tid og det vigtigste lige nu er, at hun putter sig trygt, stille og roligt og er i stand til at sove i løbet af ca. 15 minutter og at det ikke trækker ud i en times tid, hvor hun græder og er tydeligt frustreret. Jo mere ro hun har med sig, jo lettere bliver det igen på sigt at få hende til at sove roligt :)
Håber du kan bruge mine tanker med på vejen og at de også giver dig lidt ro med på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske