Brev:
Dagplejestart, kost og søvn
27. august 2010
Alder:
7 mdr.
Dagplejestart, kost og søvn
Hej Helen
Først vil jeg ønske dig stort tillykke med din bog.
Der har nu igen meldt sig nogle spørgsmål vedr. min datter Luna. Hun er nu 7 1/2 mdr. og trives rigtig godt.
Seneste udvikling:
Har kunnet sidde helt stabilt i 1 mdr. nu.
Pludre med "ord" - dadada, lalala osv.
Mestrer pincetgrebet og får lige så stille lov til at spise lidt selv - det elsker hun
Triller fra ryg til mave men vil helst sidde.
Kan møffe sig bagud og af og til lykkes det hende at komme op på alle 4 i kort tid.
Mentalt er hun meget nysgerrig og undersøgende - hun er meget observerende for hendes alder siger SP.
Hun begynder at abe efter og vinker når vi spørger om hun kan vinke.
Dagsøvn:
Som du ved har vi haft store problemer med at få hende til at sove mere end 30-45 min. ad gangen om dagen uden hjælp. Det har vi faktisk fundet en løsning på - næsten... vi er begyndt at lade hende sove indenfor - hun sover i/på hendes sovepose i vores seng. Om formiddagen sover hun ca. 45min. - 1 time. Det er fint.
Til middag sover hun mellem 1 1/2 - 2 timer. Her har hun dog stadig brug for lidt hjælp. Jeg går ind til hende når hun har sovet en halv time - sætter mig ved hende og begynder hun så at mosle eller vågne lægger jeg stille en hånd på hende hvorefter jeg ofte kan få hende videre i søvnen uden hun vågner helt. Det samme gør jeg når hun har sovet 1 time og 15 min. hvor hun igen kan vågne op - herefter sover hun så resten af middagsluren selv.
Hun skal starte op i dagpleje om 1 mdr. og jeg vil i den forbindelse hører dig til om det er dumt jeg hjælper hende med at sove middagssøvn på den måde for det kan DP selvfølgelig ikke - så jeg er lidt nervøs for hun ikke får sovet mere end en halv time til middag i DP - nu er hun jo vant til min hjælp...
Hun sover stadig en powernap sidst på eftermiddagen og den vil vi gerne have væk snart men hun kan bare ikke holde fra kl. 15/15.30 til 19-19.30 som det er nu... skal vi evt. vente til hun er startet i DP hvor hun jo naturligt får en ny rytme..?
Nattesøvn: indtil for en uge siden har hun sovet super godt om natten. Bliver puttet mellem 20-21 - og får en flaske inden vi går i seng - her er det meget forskelligt hvor meget hun tager.. Så kunne hun ellers sove til kl. 6 uden vi overhovedet hørte hende - ikke engang en sut skulle vi give hende.. men den sidste uges tid vågner hun flere gange efter hun er puttet og vender sig fra side til side - lægger sig om på maven hvor hun så vågner. Så må vi tage hende op og sidde med hende i 5-10 min. hvorefter hun sover videre.
Om natten er jeg nu inde ved hende 4-5 gange hvor hun bare skal have sutten og en hånd for at sove videre - det virker som om hun lige pludselig sover meget uroligt om natten. Vi har måske en fornemmelse af hun har ondt i maven - hun har i de sidste 3 uger haft meget skiftende afføring - enten meget hård eller løs. Er meget pylret om aftenen - vil ikke spise aftensmad - trækker benene op under sig og slår kæmpe prutter. Kan det have noget med søvnuroen at gøre..?
Jeg ved ikke hvad der kan give hende mavekneb - men det er som om der slet ikke er balance i hendes mave/tarm system lige nu - er der noget mad vi kan give hende for at afhjælpe dette.? Eller skal vi snakke med lægen om det..
Sidste spørgsmål går på hendes flasker - hun får 1 inden formiddagslur - inden middagslur - inden powernap (den er vi ved at udfase - hun får ikke særlig meget hvis hun overhovedet får en) inden hun skal i seng og så drømmeflasken. Hvornår vil du mene hun kan undvære den om formiddagen.? havde selv tænkt den skulle væk inden DP start - men hun spiser stadig ca.150 ml her...
Puha det blev igen langt - men glæder mig til at høre dine tanker om ovenstående..
Hilsner Fra
Kristina