Svar: Dagplejestart, kost og søvn
27. august 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Kristina
Det lyder som om at Luna trives godt og udvikler sig i fin og sund retning. Det er super at hun allerede er begyndt at pludre i stavelser og rigtig dejligt at hun øver sig motorisk og gør tegn til at krybe og også kravle :)
Det er meget meget fint, at du nu putter hende indendøre og på den måde får hende til at sove længere og mere sammenhængende lure om dagen. Der burde ikke være problemer i at hun også kan puttes indendøre, når hun starter i dagpleje, så det synes jeg ikke du skal lave om på. Mon ikke dagplejer kan have en seng stående, som Luna kan sove i, når hun skal passes der - det vil jeg se som noget helt naturligt :)
Mon ikke også dagplejer vil kunne lægge en hånd på hende, berolige og betrygge, hvis hun mosler rundt og har brug for den fysiske kontakt for at kunne sove videre ... det lyder ikke som et meget stort krav at stille, men du har naturligvis ret i at dagplejer ikke kan gøre en masse ekstra, hun har jo flere børn hun skal tage sig af :)
Derudover tænker jeg også at lillepigen naturligt vil være mere træt, når hun starter i dagpleje. Hun vil være fyldt op med indtryk af alt det nye hun skal forholde sig til og det er meget normalt at børn derfor i dagplejen falder lettere i søvn end de har gjort hjemme. Samtidig har dagplejer jo også en anden rytme, en helt anden måde at køre tingene på og ofte accepterer børnene dette uden større problemer. Det er ofte jeg høre forældre sige at i dagplejen er der inden problemer med at putte, det er hjemme det er svært ... :)
Så der er altså ingen grund til at tage sorgerne på forskud, mon ikke det kommer til at gå helt fint, lad os krydse fingre for det :)
Det samme gælder ændring af rytme. I skal gøre det, som umiddelbart fungerer for jer og som jeres datter trives med. Hvis dagplejers rytme ligger meget langt fra jeres nuværende rytme, så vil det være fint, hvis I nogle dage før Luna skal passes der, forsøger at få en ny rytme passet ind. Det vil sige begynder at stå op på den tid om morgenen, hvor I normalt vil stå op, når hun skal passes osv. så hele dagens rytme kommer til at passe med dette og bliver den rytme hun skal have fremover. Men at gøre det allerede nu ser jeg ingen grund til og hvis jeres rytme ikke er meget forskellig, så behøver I ganske givet slet ikke at gøre noget, men kan starte op mere eller mindre uden forberedelse, den dag, hvor I nu skal det :)
Med hensyn til hendes mavekneb og urolige tarme, så kan I prøve bifiform minidråber eller lignende - prøv at spørge på apoteket. Det er flydende mælkesyrebakterier som kan være med til at stabilisere maven. De kan gives som en kur over 10 dage og det vil måske hjælpe både hende og jer :)
Prøv også at koge det vand hun drikker, så I lige skåner hendes mave lidt ekstra i øjeblikket og medtænk at hun skal have masser af grøntsagsmos og grød stadigvæk, selvom hun også er begyndt at interessere sig for at få lidt mere mad i stykker, mad med mere bid i. Grød og mos er godt fordi det er med til at stabilisere maven, lettere for hende at optage.
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for 4 flasker dagligt - de ligger ofte aften, sen aften, tidlig morgen og inden middagslur. I 8-9 måneders alderen kan skæres ned til 3 flasker og de vil ofte ligge aften, sen aften og inden middagslur eller i stedet ligge aften, sen aften og tidlig morgen og på den måde helt ryge væk om dagen ...
Hos jer vil de 3 flasker sandsynligvis ligge rigtig godt aften, sen aften og inden middagslur og i stedet for flasken om formiddagen kan hun så få et lille mellemmåltid.
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, små bidder af en bolle - f.eks. en havregrynsbolle - se opskrift i babykøkkenet her på siden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende og kan også få lidt ris med lidt sovs eller hvad I nu har af rester fra aftensmaden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop og tilbydes også her lidt frugt og bær i hånden at sutte på selv.
Powernappen springes ofte over, men har hun stadig brug for den, er det naturligvis også okay.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være kogte blomkål eller broccoli at gumle på selv, en kartoffelbåd, ris med sovs, lidt laks eller hvad I nu får. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20 - tidspunktet variere efter hvorvidt hun har sovet eftermiddag eller ej
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Som I kan se af denne plan har jeg lagt de 3 flasker aften, sen aften og inden middagslur - men I må naturligvis gerne lægge dem anderledes, hvis noget andet virker bedre for jer. Det I skal være opmærksomme på er, at flaskerne ikke må tage pladsen og lysten væk fra den egentlige mad. Det er vigtigt at hun spiser mere og mere rigtig mad, men samtidig også får sit mælke- og væskebehov dækket. Derfor er det hensigtsmæssigt at flaskerne ligger på ydertidspunkterne eller efter hun har spist godt med mad - f.eks. efter frokost og inden middagslur :)
Faktisk vil de fleste børn have brug for ca 600ml mme dagligt, altså 3 flasker af ca 200 ml. Du skriver at hun ofte drikker 150ml til formiddag og det er helt fint, men måske er det så et reelt behov stadig at få fire flasker og lidt for tidligt at blive skruet ned til kun 3 ... :) Der er ingen problemer i at dagplejer giver flaske, det burde sagtens kunne lade sig gøre.
Hendes natlige uro kan både skyldes behov for mere mælk, mere rigtig mad, rytmen om dagen spiller ind - den sene eftermiddagslur kan gøre at hun sover mere uroligt og vågner om natten, hendes alder, udvikling - både motorisk og mentale udvikling - der er mange faktorer som spiller ind på søvnen.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre og giver jer lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske