Brev:
Putning og natteroderi
27. august 2010
Alder:
19 mdr.
Putning og natteroderi
Hej Igen.
Endnu et spørgsmål til putning og at sove igennem.
Vi har fundet en putterutine som sådan set passer mig helt fint, og Oliver virker også til at fungere fint med det. Jeg bruger sammenlagt en halv time på at putte ham, inkl. tandbørstning og bleskift, og det synes jeg er helt fair og værdsætter faktisk vores daglige aften tid sammen.
Men jeg bliver dog i tvivl om hvorvidt det er hensigts mæssigt at han stadig bliver puttet som han gør, selv om det ikke gør mig noget hører jeg MEGET kritik af at jeg putter ham som et spædbarn, som jeg får at vide.
Putte ritual:
Bleskift + nattøj
Børste tænder
Sige godnat til far
Læser en bog mens han sidder i sin seng
Bliver puttet i dyne og ligger i mine arme og jeg synger de samme fire sange, hvor Oliver falder i søvn stort set samme tid hver dag uden brok, men vender hovedet og ligger sig trygt og roligt til at sove - præcis som jeg mener man bør falde i søvn (uden gråd eller uro).
Jeg hører så meget for at jeg så kan komme til at putte ham sådan de næste 10 år. Men jeg må indrømme det ikke lyder realistisk i mine ører, jeg forestiller mig at han når han bliver lidt ældre vil have nemmere ved at falde i søvn, selv om jeg stadig vil holde fast i aftens kvalitets tid sammen, men med tiden prøve at satse på han bliver i sin seng, jeg synes bare det virker umuligt lige nu for han vil VIRKELIG ikke blive i sin seng og falde i søvn der, og det er synd at tvinge ham, især når det ikke er et must for os.
En anden ting er jo at oliver skal være storebror til februar, og jeg vil gerne have han får lov at være lille og have tid alene med mig hver dag, og så synes jeg det er en god ting at have putningen som "vores" ting i en ellers travl hverdag.
Er du enig med mig, eller er det en dårlig idé at putte ham sådan?
En anden ting er hans sovevaner i løbet af natten. han vågner meget, og da jeg allerede har bækkenløsning, er det en umulighed for mig pga. smaerter at gå fra vores værelse og ind til ham mange gange i løbet af natten. jeg sover derfor på en madras foran hans seng. Det var i starten også tiltænkt som en metode at lære ham at sove videre uden at skulle op, da jeg så hurtigt ville kunne lægge hånden på ham så han kan falde til ro og sove videre, og det hjæler også ofte, men han kommer alligevel over til mig mindst én gang hver nat alligevel.
Det skal siges vi har taget den høje side af sengen af og sat en sengehest op, så han frit kan komme ind og ud af sengen, hvilket også har hjulpet meget på hans modstand mod sengen.
Jeg overvejer lidt at "give op" i forsøget på at han skal sove i hans egen seng, og simpelthen bare tage hans seng med ind i vores soveværelse og se hvad tiden bringer af muligheder som alle kan leve med. For det skal jo ikke blive en permanent løsning at jeg sover inde på børneværelset.
Hvad mener du om det, er det at gøre Oliver og os selv en bjørne tjeneste?
Jeg er noget på herrens mark her for Oliver er mit første barn så jeg har ikke rigtig noget erfaring at trække på. Men vil bare for alt i verden ikke bruge metoder der gør han falder i søvn selv fordi han simpelthen opgiver at kalde på os fordi vi ignorerer ham.
Hilsen Olivers mor :)