Svar: Putning og natteroderi
27. august 2010
Alder:
19 mdr.
Kære Olivers mor
Der er en vigtig ting som altid gælder, når man taler om børn og det er "Lad være med at ændre på noget som fungerer". Når barnet trives, er tryg, glad, tydeligt har det godt - så nyd det og lad være at gøre det til et problem, lad være med at forsøge at lave det om.
Det gælder også sovevaner. Når det fungerer for jer begge at Oliver falder i søvn i din favn, får godnathistorie, sidder med dynen omkring sig osv. Så fred være med det! Gør det som virker og som giver jer begge en rolig dejlig aften.
MEN, når det er sagt, så er der naturligvis også andre tanker som går igennem mit hoved og som jeg må dele med dig :)
For det første er det rigtig dejligt at du er gravid igen, det betyder dog også at Oliver mærke en forandring ske, hvilket han naturligvis godt kan reagere på. Hvis du har problemer med dit bækken, så vil du naturligt ikke løfte ham og bære ham rundt som du tidligere har gjort. Du vil kræve mere selvstændighed af ham, kræve at han klarer flere ting selv, naturligt fordi du ved at det vil fremtiden også bringe, men også fordi det er svært for dig lige nu, fordi du har ondt.
Du vil fysisk også ændre dig, maven vil fylde mere og mere og pladsen på sit skød vil naturligt blive mere og mere trang. Også det vil han mærke og reagere på og det er helt naturligt at graviditeten vil kunne gøre, at han bliver mere tryghedssøgende og virker lidt mere omklamrende lige nu.
Det er som du skriver, naturligvis vigtigt at give ham alt den nærhed, kontakt osv. som du kan lige nu inden den lille kommer (heldigvis er der jo stadig lidt tid til:)) og han skal bestemt ikke ignoreres men tværimod føle at du ser ham, lytter til ham, er der for ham og anerkender ham og det lille menneske han er.
Det er fint tænkt at han skal sove i sin egen seng og være tryg ved dette og at du derfor har valgt at lægge dig hos ham på værelset, for at kunne berolige ham om natten. Du har dog ret i at det måske ikke er helt nok og at du ligeså godt kan kapitulere og tage ham med ind i soveværelset ... og det er jo her det så skal vurderes, hvad der egentlig virker.
For ja, man skal gøre det som virker for både mor og barn og måske virker det ikke så godt på sigt, at Oliver falder i søvn i dine arme. I hvert fald er det problematisk at han forbinder din favn med at sove, hvis du samtidig ønsker at han skal sove i sin egen seng. Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange hver nat og registrerer i vores underbevidsthed at alt er som det var da vi faldt i søvn. Hvis det er det, så sover vi trygt videre.
Oliver forbinder det at skulle overgive sig til søvnen med at være i din favn og flyttes først til egen seng, når han sover. Det betyder at han, når han vågner op, sikrer sig at du stadig er der, at han stadig er i din favn og mærker han det, så sover han roligt videre. Men mærker han det ikke, er du væk fra ham, så vil han naturligt ikke kunne sove igen og vil søge dig og først falde til ro, når han atter mærker at du er der.
Derfor er det en god idé at lære ham at falde i søvn der, hvor du ønsker han skal sove - og normalt altså i hans seng. Han skal registrere hvor han ligger og være bevidst om hvor han er, for også at ville sove videre der, når han vågner om natten.
Jeg plejer at sammenligne det med at du som voksen falder i søvn ved siden af din partner og han så forsvinder i løbet af natten. Hvis du vågner og oplever at din mand er væk, så vil du ikke kunne sove videre, men i stedet vil du vågne yderligere op, du vil mærke en uro og du vil begynde at søge efter ham, for at finde ud af hvor han er blevet af. Du ville først falde til ro, når du havde fundet ud af at der ikke var sket noget, at han bare var gået på toilet, ikke kunne sove og derfor var stået op og sad og læste avisen eller lignende.
Og det er præcis det samme for jeres dreng, når han vågner op, så mærker han efter - er du der, er situationen som da han faldt i søvn ... er den det, så sover han trygt videre, men er du væk og forbinder han det at sove med at ligge tæt ved dig, så vil han blive urolig, vågne mere op og vil ikke kunne sove igen før du atter giver ham dig, for du er det han forbinder med at skulle sove :)
Så du er nødt til både at se på, hvad der fungerer for jer begge nu og hvad der vil fungere fremover og ud fra dette så tage stilling til hvad ændringer du vil lave.
Læs gerne min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" hvor du netop kan læse om søvnassociationsproblemer. Den vil også være god at bruge og have læst inden den lille ny baby kommer til verden :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske