Brev:
En om'er?
27. august 2010
Alder:
4 mdr.
En om'er?
Kære Helen,
Jeg har haft stor nytte af at læse de mange spørgsmål og svar på din hjemmeside. Det er rigtig rart at kunne finde fif og inspiration til det hele.
Jeg går dog og funderer lidt over, hvad man gør, når man mislykkedes med et eller andet. Starter man helt forfra eller er der mon nogle snedige short-cuts?
Konkret forsøger jeg at få lagt min lille pige på 4 måneder (men 6 uger præmatur) over i vuggen, når hun stadig er så tilpas vågen, at hun registrerer flytningen, men stadig sover så tilpas meget, at hun ikke vågner. Det lykkedes meget sjældent. Hun vågner som regel, og så ender jeg med at starte helt forfra med at amme hende efter at have schh'et, sunget, givet hende sutten (som hun ikke er særlig glad for) osv. Efter et par gange ender jeg som oftest med at lade hende falde helt i søvn under bøvsningen og så lægge hende over i vuggen.
Putteritualet (starter omkring kl 2000, men hun sover sjældent før 2045) består i, at hun pusles, vi går ind i det mørklagte soveværelse, synger den samme rolige sang, hun ammes til hun næsten sover, hun bøvses (ofte vågner hun helt op og så er det forfra med amning) og så forsøger jeg at lægge hende over (hvor hun også tit vågner helt). Jeg forsøger at lytte efter hendes vejrtrækning osv.
Spørgsmålet gør sig sådan set også gældende i forhold til lure om dagen. Hun sover bedst/nemmest, når vi går tur, men det kan man jo ikke gøre hele tiden. Hun kan godt falde i søvn på min arm i løbet af dagen, men vågner så snart jeg lægger hende fra mig, og jeg kan dårligt få hende til at sove igen. Er der noget, som man kan gøre eller gælder det bare om at øve sig?
Med venlig hilsen
Mina