Svar: En om'er?
27. august 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Mina
For det første er det meget vigtigt at man som mor (og som forældre) siger til sig selv at man ikke behøver være perfekt. Faktisk tror jeg ikke den perfekte mor findes, i hvert fald kan man så diskutere, hvad det er at være perfekt ...
For mig er man en god mor, når man ser sit barn, er i stand til at tage vare om det, vurdere om det er sulten, skal have skiftet en ble, skal vugges lidt, hjælpes med at finde roen, tale med det når det har brug for det, hjælpe det med at sove, når det er behovet. Det handler også om at kunne rumme barnets følelser. At kunne rumme når barnet er ked af det, når barnet græder rigtig meget, når intet virker og barnet bare er ked, når barnet er vred, frustreret osv. ligesåvel som at kunne rumme, når det smiler, kluk-ler og pludrer lystigt. At kunne rumme handler om at kunne bære det uden at ville ændre det og uden at tage det personligt.
Og en godmor begår også fejl, for det er menneskeligt at fejle og hvem vil ikke gerne have en menneskelig mor .. Så når du spørger "hvad gør man, når man mislykkes med et eller andet?" så er mit svar, at man ser det som noget der er okay. Man er nødt til at prøve sig frem og man kender ikke alle svar, alle løsninger og alle muligheder på forhånd. Noget får man med erfaringen, jo flere gange man prøver det, jo bedre bliver man til det - andre ting vil man stå i første gang og atter andre ting, vil bare ikke virke. Man kan prøve 117 ting og intet virker og så er det sådan - det skal man ikke være ked af eller se som et nederlag, så må man bare være der, prøve at rumme det og stadig forsøge at give sit barn nærhed, omsorg, ro og masser af kærlighed.
Der er absolut ingen problemer i at du ammer din datter i din favn og lader hende falde i søvn ved brystet. For et lille barn på 3-4 måneder er brystet en helt naturligt søvnassociation, det som gør hende tryg, rolig og hjælper hende med at overgive sig til søvnen. Der er ingen problemer i at hun falder i søvn ved brystet, hvis hun derefter er i stand til at sove godt og sammenhængende.
Det bliver først et problem, hvis hun begynder at vågne hele tiden, fordi hun forventer at få dit bryst i munden, for at kunne sove videre eller forventer at du tager hende op i din favn og vugger hende i søvn - hvis hun ikke gør det, så skal du ikke kæmpe med hende, men i stedet gøre det, som du fornemmer virker.
Hun er født 6 uger før tid og har naturligt ekstra behov for tryghed, nærhed og fysisk kontakt og det skal du ikke være bange for at give hende. Faktisk må du gerne en gang imellem lægge dig med hende i din seng og amme hende liggende. Hun kan meget fint blive ammet der og når hun sover, så kan du trække dig væk, sikre at hun ikke kan falde ned af sengen og lade hende sove, hvor hun nu er faldet i søvn. Det kan være ganske udmærket at gøre på denne måde en gang i løbet af dagen eller når hun skal sove om aftenen, når hun ikke er ældre end hun er :)
På sigt skal hun naturligvis lære at sove uden at have brystet i munden og det er her vigtigt at du netop flytter hende, på det tidspunkt, hvor hun tydeligt er parat til at sove, men ikke sover helt.
Det vil være hensigtsmæssigt at hun ammes og når hun så efterfølgende viser træthedstegn, så gør du klar til at putte hende. Hvordu normalt vil holde hende i dine arme og vugge hende, så skal hun i stedet svøbes. Det at være svøbt vil give hende fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. Faktisk kan det være ganske udmærket at arbejde på en rytme, hvor hun ammes, skiftes og får ren ble på, svøbes i et klæde og ammes igen og først derefter puttes i sin seng.
Det er naturligt at hun protesterer, når hun lægges fra en varm favn ned i en kold seng og netop ved at svøbe hende, kan man undgå at dette skift bliver for voldsomt. Sengen kan gøres mere tryg ved at have en sengerand, en himmel eller lignende, så barnet på den måde er omsluttet og føler sig mere som "liggende i en lille hule", nogle har også stor glæde af at bruge en sovepose til barnet, en voksipose, sleebee, duniduo og hvad de ellers hedder og så putte barnet i denne. Den omslutter og hjælper til fysisk ro og gør, at barnet lettere flyttes fra inde til ude, uden at mærke skiftet så voldsomt :)
Hvis det er for varmt med soveposer og svøb, hvor du bor, så prøv at se dig om efter en bomuldspose, det findes - faktisk er det ofte også brugt netop i Sydeuropa, så måske kan du finde noget som vil virke perfekt for jer :)
Når du lægger hende fra dig, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun må her gerne få en sut, fordi den også erstatter brystet og hjælper hende med at sove videre.
Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger hun i barnevognen, så vip eller tril den lidt, ligger hun i sengen, så berolige hende med hænderne på hendes krop :)
Det er meget normalt at børn i din datters alder sover sent om aftenen. Det hænger sammen med den alder og udvikling de går igennem og det ændrer sig igen. Du kan med fordel læse min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" som blandt andet beskriver, hvordan det er med børn i 3-4 måneders alderen og søvn, men som faktisk også indeholder et lille kapitel omkring børn der er født før tid ...
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske