Svar: Hvordan får vi hende til at blive i sin egen seng om natten?
28. august 2010
Alder:
3 år
Kære Charlotte
De fleste børn er faktisk 3-5 år, når de begynder at vågne om natten på grund af mareridt, og det kan ikke udelukkes, at det er derfor Carolina vågner og søger jer ekstra meget i øjeblikket ... det lyder også som om at du selv har det på fornemmelsen :)
Jeg synes faktisk ikke at hun er for lille til en madras på gulvet, tværtimod, så vil det være en rigtig god idé. Det vil være helt fint, at hun har en lille natlampe på værelset, så hun kan orientere sig når og hvis hun vågner om natten og så kan hun selv komme ind til jer med sin pude og tøjbamse under armen og lægge sig på madrassen og sove videre. I kan have et tæppe eller en ekstra dyne liggende, så hun ikke skal bære det hele selv og så hun samtidig også føler sig velkommen og fornemmer at der er plads til hende.
Jeg synes, som du selv er inde på, at børn skal have lov til at komme ind i løbet af natten, når de vågner af en drøm eller af anden årsag har brug for ekstra tryghed om natten. Præcis som du også selv gjorde som barn.
Og for at alle kan få en nogenlunde rar og rolig nat, så er en madras på gulvet en rigtig god idé. Det er på sigt også lettere at komme fra en madras på gulvet tilbage til egen seng, end det er at komme fra smørhullet mellem mor og far og ind på eget værelse igen ...
Når hun ligger på madrassen på gulvet, vil du naturligt kunne lange en arm ud og lade hende holde dig i hånden. Hun vil sove igen i løbet af få minutter og du kan trække din arm til dig og sove godt videre :)
Men ellers så er det naturligvis et spørgsmål om at følge hende tilbage i egen seng igen. På sigt, når hun skal igang med renlighed og lære at undvære bleen om natten, så vil hun måske vågne fordi hun skal tisse. Her vil I så kunne følge hende på toilettet og tilbage på eget værelse eller evt. følge hende på toilettet sen aften inden I selv går i seng og derefter på eget værelse i egen seng igen - men det er en anden snak. Lige nu lyder det som om at hun har brug for trygheden og mærke at I er der for hende :)
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske